Piękni czterdziestoletni. Magdalena Popławska

Piękni czterdziestoletni. Magdalena Popławska

Gościnią kolejnego spotkania z cyklu "Piękni czterdziestoletni" w Instytucie Teatralnym będzie aktorka teatralna i filmowa Magdalena Popławska.
opublikowano 14 stycznia 2022
Aktorka teatralna i filmowa, absolwentka krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Należy do zespołu warszawskiego Nowego Teatru, ale występowała na scenach wielu teatrów, m.in.: Teatru Rozmaitości w Warszawie, Narodowego Starego Teatru w Krakowie, Teatru Współczesnego w Warszawie, Teatru Współczesnego we Wrocławiu. 15 lutego o godz. 19:00 gościnią kolejnego spotkania z cyklu „Piękni czterdziestoletni” w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego będzie Magdalena Popławska. Rozmowę poprowadzi Michał Smolis. Bezpłatne zaproszenia na wydarzenie dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

 

Magdalena Popławska

Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie (2004). Od 2008 roku jest aktorką Nowego Teatru. Grała gościnnie w teatrach warszawskich: Rozmaitości, Współczesnym, Konsekwentnym, Wytwórni, 2xU/ Usta Usta, Dramatycznym, Komuna Warszawa, Laboratorium Dramatu, WARSawy oraz Starym Teatrze w Krakowie i Współczesnym we Wrocławiu. Wystąpiła w przedstawieniach w reżyserii, m.in.: Redbada Klijnstry, Łukasza Kosa, Grażyny Kani, Aleksandry Koniecznej, Agnieszki Glińskiej, Krzysztofa Jaworskiego, Michała Siegoczyńskiego, Marka Kality, Pawła Sali, Marcina Libera, Anny Smolar, Krzysztofa Warlikowskiego, Claude’a Bardouila, Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, Markusa Öhrna, Krzysztofa Garbaczewskiego, Anny Karasińskiej.

Zagrała, m.in. w „Electronic City” Richtera (2003), w „Snach” i „Tlenie Wyrypajewa (2004), w „Zimie” Fossego (2004), Klarę w „Nieznajomej z Sekwany” Horvatha (2004), Andżelikę w „Gang Bang” Sali (2005), Amy w „Taśmie” Belbera (2005), Mirandę w „Kalimorfie” wg Fowlesa (2005), w „Historii przypadku” Morgan (2005), Gudrun Ennslin w „Śmierci Człowieka-Wiewiórki” Sikorskiej-Miszczuk (2006), w „Widzialnej ciemności” wg Goldinga (2007), w „Rekonstrukcji zdarzeń” Brandsttaetera (2007), Eleonorę w „Maestrze” Abramowa Newerly’ego (2008), w „(A)Pollonii” (2009), w „Końcu” (2010), w „Opowieściach afrykańskich według Szekspira” (2011), Nancy Spungen w „Nancy. Wywiadzie” (2012), w „Kabarecie warszawskim (2013), w „Wenus w futrze” Ivesa (2014), w „Pinokiu” Pommerata (2008), w „Exhausted/Wyczerpanych” (2015), Dziewczynę w „Sonacie widm” Strindberga (2017), w „Uczcie” Platona (2018), w „2118” Karasińskiej (2018), Bellę w „Wyjeżdżamy” Levina (2018), w „Erazmie” (2021), w „Trzech epizodach z życia rodziny” (2021).

Zagrała w filmach, m. in: „Doskonałe popołudnie”, „Benek”, „Zero”, „Prosta historia o miłości”, „Between 2 fires”, „Lęk wysokości”, „Dwa ognie” „Dziewczyna z szafy”, „Obietnica”, „Król życia”, „Hiszpanka”, „Jestem mordercą”, „Reakcja łańcuchowa”, „Atak paniki”, „Podatek od miłości”, „53 wojny” „Interior”, „Czarna owca” oraz serialach telewizyjnych, m.in.: „Mrok”, „Glina”, „Ekipa”, „39 i pół”, „Usta usta”, „Przepis na życie”, „Bez tajemnic”, „Wataha”, „Krew z krwi”, „Pakt”, „Diagnoza”, „Osiecka”.

Laureatka drugiego miejsca w konkursie na interpretację piosenki oraz Nagrody im. Agnieszki Osieckiej XXIV Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, wyróżnienia w konkursie na interpretacje piosenek Agnieszki Osieckiej „Pamiętajmy o Osieckiej” (2003), nagrody w kategorii młody aktor za rolę w przedstawieniu „Sny” (2005) na XLV Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2005), specjalnej nagrody zespołowej za przedstawienie „Taśma” na XLVI Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2006), nagrody za rolę Mirandy w przedstawieniu „Kalimorfa” na XLVII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2007), Nagrody Dziennikarzy za pełną poświęcenia postawę wobec sztuki na 15. Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi (2009), nagrody w kategorii najlepsza rola kobieca za rolę w filmie „Dwa ognie” na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej we Wrześni (2011), Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego za rolę w filmie „Prosta historia o miłości” (2011), Nagrody im. Zygmunta Duczyńskiego na Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie i tytułu najlepszej aktorki na XIX Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi za rolę Nancy Spungen w przedstawieniu „Nancy. Wywiad” (2013).

ZOBACZ PROFIL AKTORKI NA STRONIE ENCYKLOPEDII TEATRU POLSKIEGO

 


 

Cykl „Piękni czterdziestoletni” to comiesięczne spotkania z pokoleniem artystów i artystek, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru.

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery „Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?

 


Fot. Marlena Bielinska / Move Picture dla Wysokich obcasów
Projekt graficzny: Elipsy


Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności i zorganizowane zgodnie z obowiązującą w IT dyscypliną sanitarną.

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.
UWAGA! Do limitu nie wlicza się osób zaszczepionych przeciwko COVID-19, pod warunkiem okazania przez te osoby unijnego certyfikatu, negatywnego wyniku testu lub zaświadczenia o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19. Prosimy o okazywanie wymienionych wyżej dokumentów przy sprawdzaniu zaproszeń i biletów przez pracowniczki i pracowników Biura Obsługi Widowni.

Kalendarz

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
wtorek 15.02.2022
19:00
19:00 Piękni czterdziestoletni. Magdalena Popławska Rezerwacja zaproszeń  

Powiązane

Zobacz również