fbpx
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | Placówka 2022

„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | Placówka 2022

Główną bohaterką tej choreograficzno-dramaturgicznej pracy jest cudowronka; egzotyczny ptak teatru dramatycznego - choreografka, tancerka, współtwórczyni inscenizacji teatralnych od ponad stu lat.
opublikowano 31 października 2022
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 26 i 27 listopada o godz. 18:00 na pokazy premierowe spektaklu „Refrakcja: choreografia spojrzeń” autorstwa Weroniki Pelczyńskiej, Patrycji Kowańskiej i Magdy Fejdasz. Projekt zrealizowany został w ramach VII edycji programu „Placówka”. Bilety dostępne są na stronie Instytutu i w serwisie GoOut.net.

 

W słowie „refrakcja” mieszczą się różne wyrazy pozornie od siebie odległe: re, frakcja, akcja, reakcja, ja. Refrakcja oznacza zjawisko występujące w przyrodzie – proces zmiany kierunku rozchodzenia się fali. Dochodzi do niej m.in. w procesie patrzenia – umożliwia to wyraźniejsze widzenie obserwowanego obiektu. Taka wielopłaszczyznowość, ale i sprzeczność wpisana w akt komunikacji znaczeń jest punktem wyjścia do spektaklu: „Refrakcja: choreografia spojrzeń”.

Główną bohaterką tej choreograficzno-dramaturgicznej pracy jest cudowronka; egzotyczny ptak teatru dramatycznego – choreografka, tancerka, współtwórczyni inscenizacji teatralnych od ponad stu lat. Podczas “Refrakcji…” choreografka zaprasza widzów do doświadczania ciała scenicznego, dzieląc się z nimi choreograficznymi strategiami patrzenia. Poszukuje przy tym możliwej redefinicji uczestnictwa w dzianiu się teatru. Kieruje uwagę widzów także do ich ciała, wskazując na rewolucyjny potencjał indywidualnego odbioru sztuki zogniskowanego na fizyczność. Operując ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, „Refrakcja: choreografia spojrzeń” przyjmie formę na styku teatru i happeningu, pozostając otwarta na przypadek oraz improwizację. Autorki interesuje sprawczość patrzenia i rola w jakiej stawiani są współcześni widzowie: jak obserwować? jak i czy partycypować?

Bilety w cenie 20 zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

Postępy w realizacji projektu oraz jego dokumentację można na bieżąco śledzić na prowadzonym przez twórców blogu www.placowkateatru.pl oraz na fanpage’u „Placówki” na Facebooku.


„Refrakcja: choreografia spojrzeń”

koncepcja, choreografia, scenariusz: Weronika Pelczyńska
koncepcja, scenariusz dramaturgia: Patrycja Kowańska
rola, choreografia i performans: Magda Fejdasz
zdjęcia, plakat, światło: Monika Stolarska
konsultacje kostiumowe: Karolina Mazur
trailer: Franciszek Przybylski


Projekt zrealizowany został w ramach VII edycji programu „Placówka”, którym od sześciu lat wspieramy prowadzenie poszukiwań teatralnych przez artystów i grupy twórcze. Program pomaga w powstawaniu projektów, które mają szansę w sposób znaczący przyczynić się do wzbogacenia polskiego życia teatralnego dzięki oryginalnym propozycjom artystycznym i tematycznym. Zgłaszać można wszystkie odmiany współczesnej sztuki scenicznej, także łączące teatr z tańcem, sztukami wizualnymi, mediami czy aktywizmem społecznym.


 

Do tej pory w ramach „Placówki” Instytut Teatralny sfinansował dwanaście projektów: „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej” Ludomira Franczaka (premiera 6 maja 2016), trans-operę „Anestezja” grupy daed baitz (premiera 3 grudnia 2016), „Negronautki” Wiktora Okwara (premiera 7 września 2017), „Flagę nr 5” Moniki Drożyńskiej (premiera 21 września 2017), „Malinę” Marty Malikowskiej (pokazy premierowe: 3 i 4 listopada 2018), performans „Zastanawiam się…” Joanny Pawlik (premiera 14 listopada 2019), „Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” Klaudii Hartung-Wójciak (pokazy premierowe: 18, 19 i 20 września 2020), „Trzynasty znak” Lukáša Jiřički (premiera 29 września 2021), „VORTEX” Pawła Sakowicza (premiera 30 września 2021), „Spektakle, których nie zrobiłam” Uli Kijak (premiera 2 października 2021), „Zostałam sceną” Moniki Reks i Coma Ni Cres (premiera 3 października 2021) oraz „Młyn djabelski. Biografia dzieła zapomnianego” (premiera 28 maja 2022).


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
sobota 26.11.2022
18:00
18:00 Kup bilet
niedziela 27.11.2022
18:00
18:00 Kup bilet

Powiązane

„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska
„Refrakcja: choreografia spojrzeń” | fot. Monika Stolarska

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności