fbpx
O dobrostanie dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej | spotkanie

O dobrostanie dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej | spotkanie

Spotkanie z cyklu „Palące tematy pedagogiki teatru”. Rejestracja na wydarzenie trwa do 15 marca.
opublikowano 1 marca 2024
25 marca zapraszamy na wydarzenie skupione wokół tematu dobrostanu dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej. W jego ramach odbędą się rozmowy, pokaz spektaklu, panel dyskusyjny i warsztat. Spotkanie odbędzie się w godzinach 11:00-20:15 w Instytucie Teatralnym przy ul. Jazdów 1 w Warszawie. Udział jest bezpłatny, rejestracja przez formularz zgłoszeniowy trwa do 15 marca.

 

Pracujesz teatralnie z dziećmi i młodzieżą? Szukasz wsparcia, jak w niepewnej rzeczywistości planować procesy teatralne z uważnością na potrzeby oraz kondycję psychiczną uczestniczek i uczestników Twoich zajęć? Chcesz wymienić się doświadczeniami i refleksjami z innymi i odkryć sposoby dbania o dobrostan swój i osób, z którymi tworzysz teatralne działania?

Serdecznie zapraszamy pedagożki i pedagogów teatru – szczególnie tych zaangażowanych w działania amatorskiego ruchu teatralnego – na spotkanie o dobrostanie dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej.

Spotkanie organizujemy w odpowiedzi na zebrane podczas Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru tematy aktualnie najważniejsze dla uczestników i uczestniczek tego wydarzenia w ich pracy. Otwieramy tym samym i chcemy przetestować format pod hasłem „Palące tematy pedagogiki teatru”. Celem spotkań ma być współtworzenie przestrzeni do spotkań i rozmów wokół spraw ważnych.

HARMONOGRAM WYDARZENIA

11:00 Rozpoczęcie wydarzenia i pokaz spektaklu „Nauka pływania”
Teatr im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie
reż. Joanna Rzączyńska, Krzysztof Rzączyński, Małgorzata Adamczyk

Rozbitkowie pływają po rozległych wodach w poszukiwaniu pomocy. Dryfowanie po powierzchni zdaje się jednak mieć metaforyczny wymiar, bowiem młodzi ludzie wpływają na tematy, które są dla nich intymne, trudne, czasem będące wynikiem dotkliwych doświadczeń. Rozmawiają o zaburzeniach odżywiania, toksycznych relacjach, ale też przyjaźniach, czy relacjach z dorosłymi. Dokąd doprowadzi ich podróż po chwiejnych wodach życia? Czy uda im się dotrzeć na ląd? Jaką funkcję będą mieć w tym dorośli? Nauka pływania to historia zbudowana na podstawie rzeczywistych przeżyć uczestników warsztatów. Treści w spektaklu poruszają tematy faktycznie interesujące nastolatków i opierają się na ich rzeczywistych doświadczeniach. Dodatkową wartością tego przedsięwzięcia jest fakt, iż to właśnie młodzież staje na scenie i tym samym pozwala na to, żeby w tafli wody, która niesie ich przez życie, również dorosły mógł się przejrzeć i poznać świat młodego człowieka z nieco innej perspektywy. Spektakl powstał w ramach projektu Młodzieżowa Scena Andersena, realizowanego w ramach programu Edukacja Kulturalna MKiDN.

13:00-14:30 Panel dyskusyjny „Jak pracować teatralnie z dziećmi i młodzieżą, dbając o dobrostan uczestniczek i uczestników?” (panel dostępny także online na kanale YouTube ora na Facebooku)

Podczas panelu porozmawiamy o tym, jak w pracy teatralnej z dziećmi i młodzieżą zachować uważność na potrzeby i kondycję psychiczną młodych osób. W jaki sposób projektować teatralne procesy by była w nich przestrzeń na głos uczestników i uczestniczek? Poszukamy też odpowiedzi na pytania, czego potrzebują młode osoby, by podczas pracy teatralnej czuć się bezpiecznie i komfortowo oraz jak procesy pedagogiczno-teatralne mogą wspierać ich dobrostan.

uczestniczki i uczestnicy panelu: Jakub Błaszczak, Tomasz Daszczuk, Milena Kowalik, Agata Kwaśniewska, Krzysztof Rzączyński / Zuzanna Nucia
moderacja: Joanna Krukowska-Gulik

14:30-15:30 Przerwa obiadowa

15:30-17:30 Fokus na… Dyskusja w małych grupach

Spotkanie ma na celu otworzyć przestrzeń na wymianę doświadczeń uczestniczek i uczestników wokół tematów uruchomionych podczas oglądania spektaklu i udziału w panelu dyskusyjnym. W małych grupach będziemy rozmawiać o kondycji psychicznej dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej, koncentrując się na trzech perspektywach:

  1. Fokus na uczestników – jakie tematy pojawiają się w naszej pracy z dziećmi i młodzieżą i jak możemy z nimi pracować?
  2. Fokus na prowadzących – jak możemy wspierać siebie jako osoby prowadzące procesy twórcze z młodzieżą?
  3. Fokus na widzów – czy i jak myślimy o widowni naszych spektakli realizowanych z młodymi ludźmi?

prowadzenie: Maria Babicka i Magdalena Szpak

18:00-20:00 Krajobraz odpoczynku. O dobrostanie osób pracujących teatralnie z dziećmi i młodzieżą
Podczas warsztatu uczestnicy i uczestniczki zmapują indywidualne pola stresu i zmęczenia, aby wspólnie poszukać sposobów na radzenie sobie z nimi. Osoby uczestniczące poznają siedem rodzajów odpoczynku według lek. Saundry Dalton-Smith, które pozwolą z większą świadomością, uważnością i troską reagować na swoje potrzeby. Prowadzące będą czerpać z praktyki jogi oraz metod mindfulness. Spotkanie o charakterze warsztatowym stanie się również okazją do wspólnej rozmowy i wymiany doświadczeń.

prowadzenie: Emilia Malczyk i Justyna Sobczyk

20:00-20:15 Zakończenie wydarzenia


UWAGA! Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, natomiast należy zarejestrować się przez formularz zgłoszeniowy. Na zgłoszenia czekamy do 15 marca 2024.

Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Prosimy o świadome zapisywanie się na wydarzenie, by nie zajmować niepotrzebnie miejsc. Organizatorzy nie zwracają kosztów podróży ani noclegu. Podczas wydarzenia zaplanowano bufet kawowy i obiad dla uczestników.


Biogramy

Jakub Błaszczak – uczeń drugiej klasy XXX Liceum Ogólnokształcącego im. księdza Jana Twardowskiego, uczestnik projektu Młodzieżowa Scena Teatru Andersena.

Tomasz Daszczuk – reżyser, aktor, pedagog teatru. Absolwent Wydziału Reżyserii Teatru PWST Wrocław, aktor z dyplomem ZASP. Współtwórca Festiwalu SZTUKA DZIAŁA, juror Warszawskiego Festiwalu Teatralnego Młodych w Starej Prochowni SCEK. Współpracuje z Instytutem Teatralnym (członek zespołu sterującego LATO W TEATRZE 2021-2023 i edycje sprzed pandemii, autor scenariuszy lekcji teatralnych dla szkół portalu TEATROTEKA SZKOLNA), TR WARSZAWA (projekt TISZ, WYLOGOWANIE, działania przy projektach w nurcie pedagogiki teatru). Realizator projektów PEGAZ – finansowanych przez Biuro Edukacji m.st. Warszawa. Współorganizator i prowadzący warsztatów w ramach Klubu dla Młodzieży Polsko-Ukraińskiej „WSTĘP WOLNY” w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej. Otrzymał nagrodę za zwycięską koncepcję scenariusza tekstu teatralnego dla dzieci i młodzieży „Kto? Co? Czasownik” (2023, organizator: Centrum Sztuki Dziecka). Na co dzień nauczyciel dyplomowany w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej.

Joanna Krukowska-Gulik – pedagożka teatru, tutorka, animatorka społeczno-kulturalna, DJka. Pracuje w Dziale Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współpracowała z teatrami i organizacjami pozarządowymi w całej Polsce. Prowadzi warsztaty dla rodzin, dzieci i młodzieży, a także edukatorów, a także stałą grupę młodzieżową w Teatrze Ochoty w Warszawie. Wraz z rodzicami i dziećmi przygotowywała między innymi performans w przestrzeni wystawy w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz spektakl „Letnie wakacje. Niezła propozycja”. Współtwórczyni „Zgubowiska” – familijnego spektaklu nowocyrkowego stworzonego we współpracy z Fundacją Sztukmistrze.

Milena Kowalik – uczennica trzeciej klasy XXX Liceum Ogólnokształcącego im. księdza Jana Twardowskiego, uczestniczka projektu Młodzieżowa Scena Teatru Andersena.

Agata Kwaśniewska – psycholożka z dziesięcioletnim doświadczeniem pracy w różnych placówkach oświaty. Pracowała zarówno w szkole podstawowej, jak i średniej. Bardzo bliska jest jej także praca nauczycielki, uczyła równolegle języka angielskiego. Zna dobrze polski system edukacji, jak również zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i współpracy szkół z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Będąc świadoma problemów, z jakimi borykają się osoby uczniowskie, stara się znaleźć ich rozwiązania i być wsparciem zarówno dla nich, jak i dla osób uczących. Lata pracy w szkole nauczyły ją, że szkoła stoi nauczycielkami i nauczycielami spokojnymi, szczęśliwymi i otoczonymi pomocą, stara się zatem dążyć do takiego stanu rzeczy podczas swojej pracy psycholożki.

Emilia Malczyk – z wykształcenia kulturoznawczyni; instruktorka Improwizacji Ruchu i Symboliki Ciała (Instytut Dynamiki Tańca i Ruchu Uniwersytetu w Essen) oraz Hatha jogi (certyfikacja u prof. Janusza Szopy). W latach 2008-2017 związana z fundacją skupiającą się na działaniach artystycznych, animacyjnych oraz społecznych, a także produkcji filmowej. Autorka licznych projektów społeczno-artystycznych realizowanych głównie z seniorami i grupami międzypokoleniowymi w ramach stypendiów Prezydenta Miasta Bydgoszczy. W 2017 r. wyróżniona przez marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Piotra Całbeckiego w konkursie „Stalowy Anioł” dla osób zasłużonych w obszarze działań społecznych. Od 2010 r. współpracowała z bydgoskimi instytucjami kultury oraz organizacjami pozarządowymi. W latach 2014-2019 związana z Bydgoskim Teatrem Lalek „Buratino” jako aktorka w spektaklach dla dzieci i młodzieży, następnie z Teatrem Kameralnym w Bydgoszczy jako inspicjentka, koordynatorka pracy zespołu artystycznego, edukatorka teatralna, choreografka i asystentka choreografów. Obecnie pracowniczka Działu Pedagogiki Teatru Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Zuzanna Nucia – uczennica drugiej klasy III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie, uczestniczka projektu Młodzieżowa Scena Teatru Andersena.

Krzysztof Rzączyński – dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie reżyser, scenarzysta, producent. Absolwent Wydziałów Reżyserii Łódzkiej Szkoły Filmowej (2004) i Northern Film School (2000) oraz dziennikarstwa na UW (1998). Autor nagradzanych filmów dokumentalnych i krótkometrażowych fabularnych, m.in. „Ślub”, „Up and Away” czy „Tata zza żelaznej kurtyny”. Jego filmy prezentowane były na licznych festiwalach, w tym m.in. na Warszawskim FF, LA International Film Festival, FPFF w Gdyni, Leeds International FF czy w Karlovych Varach. Jest współzałożycielem i współwłaścicielem domu produkcyjnego East Studio Sp. z o.o., producenta filmu „Broad Peak” w reż. Leszka Dawida. Jako reżyser teatralny zadebiutował w 2006 roku spektaklem „Przestrzeń Shelley” wystawianym w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. W 2009 w Teatrze Żydowskim w Warszawie wystawił „Wyzna(nie)”, 2019 roku w Teatrze im. Andersena w Lublinie „Podwójne życie Weroniki” na motywach filmu Krzysztofa Kieślowskiego, następnie „Pippi Langstrumpf” i „Królową Śniegu”. W 2023 współprowadził warsztaty młodzieżowe, które zakończyły się pokazem spektaklu „Nauka pływania” w jego współreżyserii.

Justyna Sobczyk – pedagożka teatru (ukończyła Universität der Künste w Berlinie, MA), reżyserka, wykładowczyni (Akademia Teatralna w Warszawie, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, Uniwersytet Warszawski), członkini zespołu Centrum Sztuki Włączającej oraz Zarządu Fundacji Teatr 21. Założycielka Teatru 21, współzałożycielka Stowarzyszenia Pedagogów Teatru oraz studiów podyplomowych Pedagogika Teatru w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, którymi współkieruje od 10 lat z ramienia Instytutu Teatralnego. Aktualnie stypendystka w szkole Akademii Psychologii Przywództwa, praktykuje medytację w nurcie Mindfulness. Mama Wery (19 lat) i Iwa (15 lat).


 

O cyklu „Palące tematy pedagogiki teatru”

Format ma na celu uruchamianie przestrzeni do spotkań oraz ważnych rozmów pedagożek i pedagogów teatru. Chcemy się nim dzielić i zapraszać zainteresowane podmioty do organizowania kolejnych spotkań przy okazji swoich wydarzeń, np. konferencji i festiwali. Format pozwala na zorganizowanie wydarzenia na żywo lub online – w zależności od tematu i materiału wyjściowego. Podczas wydarzeń chcemy zbierać kolejne „palące tematy” i dzielić się nimi na zewnątrz.

Jeśli chcesz zorganizować spotkanie u siebie – odezwij się do nas! Możemy wspomóc programowanie wydarzenia, zadbamy o wspólną identyfikację wizualną i wesprzemy promocję. 

Format „Palące tematy pedagogiki teatru” składa się z:
– wiodącego tematu,
– materiału nadającego kontekst tematowi (np. spektakl, badanie, tekst kultury),
– rozmowy ekspertów pogłębiającej temat,
– spotkania warsztatowego, w którym osoby uczestniczące mogą pochylić się nad tematem w oparciu o swoje doświadczenie i wymienić perspektywą z innymi.

Kontakt

Joanna Krukowska-Gulik
tel. +48 790 420 170
jkrukowska@instytut-teatralny.pl

Spotkanie dofinansowano w ramach programu Lato w teatrze ze środków MKiDN.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
poniedziałek 25.03.2024
11:00
11:00 Zapisy

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności