fbpx
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie

„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie

Spektakl grany przez Jana Peszka od niemal pięćdziesięciu lat zachwyca kolejne pokolenia i stanowi istotny punkt odniesienia dla widowni i krytyki zorientowanej na polski teatr jednego aktora
opublikowano 26 maja 2023
Instytut Teatralny zaprasza 20 czerwca o godz. 19:00 na monodram „Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” w wykonaniu Jana Peszka. Bilety dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

 

Spektakl kultowy, fenomen, klasyk gatunku? Z pewnością tak. „Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” – grany przez Jana Peszka nieprzerwanie od niemal pięćdziesięciu lat – został wystawiony już kilka tysięcy razy. Spektakl zachwyca kolejne pokolenia teatromanów i stanowi istotny punkt odniesienia dla widowni i krytyki zorientowanej na polski teatr jednego aktora.
Scenariusz sztuki powstał w 1963 roku, ale jej autor – Bogusław Schaeffer – dopiero po ponad dekadzie wręczył go Janowi Peszkowi, w którym upatrzył idealnego wykonawcę swojego tekstu. Prawdopodobnie źródłem powodzenia scenicznej wersji „Scenariusza…” jest fakt, że artysta ciągle odnajduje w nim inspiracje, a walka Schaeffera o godność sztuki jest mu nieprzerwanie bliska.

„W pełni zgadzam się z przesłaniem Schaefferowskiego tekstu, mówiącego przecież o tym, że artysta w każdych czasach narażony jest na dziesiątki niebezpieczeństw, które go ograniczają a zarazem kształtują. I jeśli nie jest w stanie się im przeciwstawić, to niczego nie dokona w sztuce. Ugrzęźnie w szarej masie tzw. żyćka” – wyznał przed laty Jan Peszek.

„Scenariusz…” z pewnością wymyka się jednoznacznym interpretacjom czy opisom. To teatr, który opowiada o prawdziwym związku artysty z publicznością. Tekst pozostaje ten sam. Okolicznością są za każdym razem inne.
„Jeden aktor i Ty. Zagraj z nim w jego grę”.


Po spektaklu odbędzie rozmowa z Janem Peszkiem, którą poprowadzi Mateusz Nowak – kurator cyklu „Mono w Instytucie”
Bilety – w cenie 30 zł – dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.


Jan Peszek

Polski aktor filmowy, teatralny i telewizyjny. Profesor Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Wielokrotnie nagradzany za osiągnięcia artystyczne, m.in. Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza (1987). Z teatrem jednego aktora związał się dzięki Bogusławowi Schaefferowi i swemu udziałowi w działaniach krakowskiego Zespołu MW2. W monodramie zadebiutował właśnie tekstem Schaeffera „Audiencja IV” (reż. Jan Peszek, 1965). W tej poetyce zrealizował również „Nareszcie koniec” Petera Turiniego (reż. Zbigniew Brzoza, Teatr Studio, 1998) oraz „Dośpiewanie. Autobiografia” (reż. Cezary Tomaszewski, 2014).


 

Rozpoczęty w 2022 roku cykl „Mono w Instytucie” postawił sobie za cel wykreowanie na teatralnej mapie Warszawy miejsca prezentacji dokonań polskiego i światowego monodramu. Dotychczas zaprezentowane zostały jednoosobowe formy teatralne w wykonaniu Stanisławy Celińskiej, Lidii Danylczuk (UKR), Ireny Jun, Mai Komorowskiej, Gabrieli Muskały, Agnieszki Przepiórskiej, Joanny Szczepkowskiej, Julii Wyszyńskiej i Ziuty Zającówny. Monodram jest formą teatralną, dla której łączność pomiędzy widownią a aktorką czy aktorem jest niezwykle ważna, jeśli nie najważniejsza. Zapraszamy do wspólnego przeżywania emocji oraz rozczytywania sensów i znaczeń w tegorocznej odsłonie cyklu.

W pierwszej połowie 2023 roku zapraszamy na spotkania z jednoosobową twórczością teatralną wybitnych polskich aktorek i aktorów: Jowity Budnik, Jarosława Gajewskiego, Doroty Landowskiej, Jana Peszka i Anny Seniuk. Będą to monodramy uchodzące w środowisku za kultowe – „Opowieść o okrutnym zbójniku Folsztyńskim i nieszczęsnym kacie Holczuszce” w wykonaniu Jarosława Gajewskiego czy „Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” Jana Peszka – ale też propozycje nowe, przygotowane specjalnie dla cyklu „Mono w Instytucie”.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
wtorek 20.06.2023
19:00
19:00 Kup bilet

Powiązane

„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski
„Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” | Mono w Instytucie | Fot. Maciej Czerski

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności