Mono w Instytucie
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego rozpoczyna cykl zatytułowany „Mono w Instytucie”. Inaugurujący spektakl odbędzie się 23 marca o godz. 19:00, na scenie Instytutu wystąpi Irena Jun w monodramie „Stara kobieta wysiaduje”. Bilety w cenie 30 zł dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

 

Tradycja współczesnego ruchu teatrów jednoosobowych w Polsce sięga 1966 roku, kiedy w Piwnicy Świdnickiej we Wrocławiu Danuta Michałowska zagrała w pojedynkę spektakl „Komu bije dzwon” wg prozy Ernesta Hemingwaya. Wydarzenie to odbyło się z inicjatywy wrocławskiego dziennikarza Wiesława Gerasa, który zapoczątkował tym samym, kontynuowany przez siebie do dziś, rozwój swoistego przemysłu teatrów jednoosobowych w Polsce i na świecie, zwany w kręgach wtajemniczonych „mono-mafią”.

Czym jest ta teatralna organizacja? Kilkanaście międzynarodowych festiwali dedykowanych teatrowi jednoosobowemu, z których pierwsze były Międzynarodowe Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora (1966-2016). ITI Monodrama Forum, czyli sekcja Międzynarodowego Instytutu Teatralnego dedykowana teatrowi jednoosobowemu. Publikacje, sesje naukowe, realizacje telewizyjne. Przede wszystkim jednak – tysiące tytułów sztuk i scenariuszy, setki aktorek i aktorów, a za nimi wdzięczna publiczność jednoosobowej formy teatralnej. Różnorodność i bogactwo pod jednym wspólnym mianownikiem – bezpośredniej relacji z widownią.

Opracowania, recenzje czy wzmianki prasowe traktujące o teatrze jednoosobowym zwracają uwagę na ten szczególny czynnik, jakim jest kontakt wykonawcy lub wykonawczyni monodramu z publicznością. Samotność aktora/aktorki wobec oczekiwań, energii, skupienia tych, którzy zasiedli po drugiej stronie rampy.

„Jeden aktor i Ty.
Jego słowo i głos, jego cielesność, jego intymny monolog i Ty.
Jego wyznanie jako wyzwanie do Ciebie i przeciwko Tobie.
Jego cierpienie, jego euforia i Ty,
Jego prawda, jego kłamstwo i Ty, Widzu, Obserwatorze, Przeciwniku, Przyjacielu…”
– „Noc tuż przed lasami”, monolog Bernarda Marie-Koltesa

 

Granie solo można uznać za szczyt aktorskiego narcyzmu. Warto jednak pamiętać, że monodram wymaga od aktora bądź aktorki wyjątkowej pokory, determinacji i poczucia służby – wobec tematu, tekstu, ale także postaci.

– kurator cyklu Mateusz Nowak


Cykl „Mono w Instytucie” stawia sobie za cel wykreowanie na teatralnej mapie Warszawy miejsca prezentacji dokonań polskiego i światowego monodramu. Przestrzeni konfrontacji postaw i estetyk teatru jednoosobowego. Sceny dla mistrzów i mistrzyń oraz dla debiutujących w tej formie. 

Na inaugurujący cykl spektakl zapraszamy 23 marca o godz. 19:00. Na scenie Instytutu wystąpi Irena Jun w monodramie „Stara kobieta wysiaduje”. Bilety – w cenie 30 zł – dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net. 

HARMONOGRAM MONODRAMÓW

23.03 | Irena Jun Stara kobieta wysiaduje”

3-4.04 | Agnieszka Przepiórska Ginczanka. Przepis na prostotę życia”

9.05 | Maja Komorowska Nadludzka medycyna”, projekcja teatru TV

23.06 | Stanisława Celińska Nie porzucaj nadzieje. Celińska śpiewa Kochanowskiego”


Mateusz Nowak – animator i menadżer kultury, aktor-monodramista. Kurator cyklu „T1A” (teatr jednego aktora/jednej aktorki) w DDK „Węglin” w Lublinie. Autor i realizator projektów popularyzujących sztukę monodramu „T1A: BECKETT”, „T1A: DOSTĘPNY”, „T1A: HISTORIA”, „T1A: LITWA”, „T1A: STREFA VIP”. Uczestnik międzynarodowych festiwali i koalicji teatrów jednoosobowych (Czechy, Kosowo, Niemcy, Wielka Brytania, Ukraina). Swoje spektakle jednoosobowe grał między innymi w Kuwejcie, Mongolii, Rosji, RPA, Stanach Zjednoczonych i Turcji. Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi oraz Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane