Mono w Instytucie
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego rozpoczyna cykl zatytułowany „Mono w Instytucie”. Inaugurujący spektakl odbędzie się 23 marca o godz. 19:00, na scenie Instytutu wystąpi Irena Jun w monodramie „Stara kobieta wysiaduje”. Bilety w cenie 30 zł dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

 

Tradycja współczesnego ruchu teatrów jednoosobowych w Polsce sięga 1966 roku, kiedy w Piwnicy Świdnickiej we Wrocławiu Danuta Michałowska zagrała w pojedynkę spektakl „Komu bije dzwon” wg prozy Ernesta Hemingwaya. Wydarzenie to odbyło się z inicjatywy wrocławskiego dziennikarza Wiesława Gerasa, który zapoczątkował tym samym, kontynuowany przez siebie do dziś, rozwój swoistego przemysłu teatrów jednoosobowych w Polsce i na świecie, zwany w kręgach wtajemniczonych „mono-mafią”.

Czym jest ta teatralna organizacja? Kilkanaście międzynarodowych festiwali dedykowanych teatrowi jednoosobowemu, z których pierwsze były Międzynarodowe Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora (1966-2016). ITI Monodrama Forum, czyli sekcja Międzynarodowego Instytutu Teatralnego dedykowana teatrowi jednoosobowemu. Publikacje, sesje naukowe, realizacje telewizyjne. Przede wszystkim jednak – tysiące tytułów sztuk i scenariuszy, setki aktorek i aktorów, a za nimi wdzięczna publiczność jednoosobowej formy teatralnej. Różnorodność i bogactwo pod jednym wspólnym mianownikiem – bezpośredniej relacji z widownią.

Opracowania, recenzje czy wzmianki prasowe traktujące o teatrze jednoosobowym zwracają uwagę na ten szczególny czynnik, jakim jest kontakt wykonawcy lub wykonawczyni monodramu z publicznością. Samotność aktora/aktorki wobec oczekiwań, energii, skupienia tych, którzy zasiedli po drugiej stronie rampy.

„Jeden aktor i Ty.
Jego słowo i głos, jego cielesność, jego intymny monolog i Ty.
Jego wyznanie jako wyzwanie do Ciebie i przeciwko Tobie.
Jego cierpienie, jego euforia i Ty,
Jego prawda, jego kłamstwo i Ty, Widzu, Obserwatorze, Przeciwniku, Przyjacielu…”
– „Noc tuż przed lasami”, monolog Bernarda Marie-Koltesa

 

Granie solo można uznać za szczyt aktorskiego narcyzmu. Warto jednak pamiętać, że monodram wymaga od aktora bądź aktorki wyjątkowej pokory, determinacji i poczucia służby – wobec tematu, tekstu, ale także postaci.

– kurator cyklu Mateusz Nowak


Cykl „Mono w Instytucie” stawia sobie za cel wykreowanie na teatralnej mapie Warszawy miejsca prezentacji dokonań polskiego i światowego monodramu. Przestrzeni konfrontacji postaw i estetyk teatru jednoosobowego. Sceny dla mistrzów i mistrzyń oraz dla debiutujących w tej formie. 

Na inaugurujący cykl spektakl zapraszamy 23 marca o godz. 19:00. Na scenie Instytutu wystąpi Irena Jun w monodramie „Stara kobieta wysiaduje”. Bilety – w cenie 30 zł – dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net. 

HARMONOGRAM MONODRAMÓW

23.03 | Irena Jun Stara kobieta wysiaduje”

3-4.04 | Agnieszka Przepiórska Ginczanka. Przepis na prostotę życia”

9.05 | Maja Komorowska Nadludzka medycyna”, projekcja teatru TV

23.06 | Stanisława Celińska Nie porzucaj nadzieje. Celińska śpiewa Kochanowskiego”


Mateusz Nowak – animator i menadżer kultury, aktor-monodramista. Kurator cyklu „T1A” (teatr jednego aktora/jednej aktorki) w DDK „Węglin” w Lublinie. Autor i realizator projektów popularyzujących sztukę monodramu „T1A: BECKETT”, „T1A: DOSTĘPNY”, „T1A: HISTORIA”, „T1A: LITWA”, „T1A: STREFA VIP”. Uczestnik międzynarodowych festiwali i koalicji teatrów jednoosobowych (Czechy, Kosowo, Niemcy, Wielka Brytania, Ukraina). Swoje spektakle jednoosobowe grał między innymi w Kuwejcie, Mongolii, Rosji, RPA, Stanach Zjednoczonych i Turcji. Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi oraz Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

 

Powiązane