fbpx

Finaliści IX Konkursu „Klasyka Żywa”

W tym roku do finału IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” nominowano sześć spektakli z teatrów w Krakowie, Sopocie, Olsztynie, Warszawie, Gnieźnie i Gdańsku.
opublikowano 22 stycznia 2024
„Chłopi”, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Ludowy w Krakowie | fot. Jeremi Astaszow
„Chłopi”, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Ludowy w Krakowie | fot. Jeremi Astaszow
„Chłopi”, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Ludowy w Krakowie | fot. Jeremi Astaszow
„Gołoledź”, reż. Piotr Kosewski, Stowarzyszenie Teatr Nieduży, | fot. Paweł Lęcki
„Gołoledź”, reż. Piotr Kosewski, Stowarzyszenie Teatr Nieduży, | fot. Paweł Lęcki
„Gołoledź”, reż. Piotr Kosewski, Stowarzyszenie Teatr Nieduży, | fot. Paweł Lęcki
„Miłość czysta u kąpieli morskich”, reż. Zbigniew Brzoza, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie | fot. Łukasz Pepol
„Miłość czysta u kąpieli morskich”, reż. Zbigniew Brzoza, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie | fot. Łukasz Pepol
„Miłość czysta u kąpieli morskich”, reż. Zbigniew Brzoza, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie | fot. Łukasz Pepol
„Przygody Koziołka Matołka”, reż. Maksymilian Rogacki, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie | fot. Karolina Jóźwiak
„Przygody Koziołka Matołka”, reż. Maksymilian Rogacki, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie | fot. Karolina Jóźwiak
„Przygody Koziołka Matołka”, reż. Maksymilian Rogacki, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie | fot. Karolina Jóźwiak
„Sędziowie”, reż. Anna Augustynowicz, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie | fot. Dawid Stube
„Sędziowie”, reż. Anna Augustynowicz, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie | fot. Dawid Stube
„Sędziowie”, reż. Anna Augustynowicz, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie | fot. Dawid Stube
„Wyzwolenie”, reż. Jan Klata, Teatr Wybrzeże w Gdańsku | fot. Rafał Skwarek
„Wyzwolenie”, reż. Jan Klata, Teatr Wybrzeże w Gdańsku | fot. Rafał Skwarek
„Wyzwolenie”, reż. Jan Klata, Teatr Wybrzeże w Gdańsku | fot. Rafał Skwarek
Do udziału w 48. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, będących finałem IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, Komisja Artystyczna nominowała sześć spektakli inicjujących dialog z klasyczną literaturą. Znajdują się wśród nich zarówno inscenizacje dzieł Wyspiańskiego, jak i dwudziestowiecznych autorów. Wybrane spektakle pochodzą z teatrów w Krakowie, Sopocie, Olsztynie, Warszawie, Gnieźnie i Gdańsku.

 

Podczas festiwalu Opolskie Konfrontacje Teatralne, który jak co roku odbędzie się na przełomie maja i czerwca, o główne nagrody konkursu – m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego – będą rywalizować następujące spektakle:

  1. „Chłopi” według Władysława Reymonta w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie,
  2. „Gołoledź” Jeremiego Przybory (słowa) i Jerzego Wasowskiego (muzyka) w reżyserii Piotra Kosewskiego ze Stowarzyszenia Teatr Nieduży,
  3. „Miłość czysta u kąpieli morskich” Cypriana Kamila Norwida w reżyserii Zbigniewa Brzozy z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie,
  4. „Przygody Koziołka Matołka” według Kornela Makuszyńskiego w reżyserii Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie,
  5. „Sędziowie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie,
  6. „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Powyższe spektakle wybrała Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Artur Duda, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Barbara Pitak-Piaskowska, Jacek Wakar i Anna Wakulik. Obrady dotyczyły rekordowej ilości 60 zgłoszonych przedstawień (spośród których 9 zostało przesuniętych do X edycji Konkursu w związku z wymogami formalnymi).

 

Sześć wybranych przedstawień dowodzi wielobarwności polskiego teatru, poszukiwania przez twórców rozmaitych strategii odczytywania tekstów klasycznych i żywotności tych dzieł w różnych nurtach życia teatralnego. – mówi przewodniczący Komisji, Patryk Kencki. – „Chłopi” z Teatru Ludowego w Krakowie to odczytanie powieści Władysława Reymonta przepuszczone przez pryzmat naszej współczesnej wrażliwości. „Gołoledź”, czyli „muzykał” Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory ze Stowarzyszenia Teatr Nieduży, stanowi ciekawą reprezentację teatru muzycznego, a „Miłość czysta u kąpieli morskich” Cypriana Kamila Norwida w reżyserii Zbigniewa Brzozy to udany akt sięgnięcia po sztukę bardzo interesującą, ale rzadko wykorzystywaną przez inscenizatorów . W Opolu pokazane zostaną również „Przygody Koziołka Matołka” według Kornela Makuszyńskiego, które w warszawskim Teatrze Polskim wyreżyserował Maksymilian Rogacki, dowodząc, że ambitna klasyka adresowana do dzieci, może być również atrakcyjna dla dorosłego widza. W finale „Klasyki Żywej” znajdą się także dwie sztuki Stanisława Wyspiańskiego przygotowane przez wysoko cenionych reżyserów. Inscenizacji „Sędziów” podjęła się Anna Augustynowicz w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, tworząc spektakl głęboki pod względem interpretacyjnym i wyszukany pod względem artystycznym. Z kolei Jan Klata w gdańskim Teatrze Wybrzeże wystawił „Wyzwolenie”, wywierające na widzach silne wrażenie tak z powodu inscenizacyjnego rozmachu, jak i naprawdę wstrząsającej wymowy.

 

Komisja zdecydowała dodatkowo wyróżnić kilka spektakli. Nagrodę Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego w wysokości 30 000 zł za najciekawsze odkrycie repertuarowe przyznano Teatrowi im. Stefana Jaracza w Olsztynie za spektakl „Miłość czysta u kąpieli morskich” Cypriana Kamila Norwida w reżyserii Zbigniewa Brzozy. Nagroda Specjalna, ufundowana przez Instytut Teatralny i Fundację Rodu Szeptyckich za najciekawsze wystawienie utworu Aleksandra Fredry (w związku z ustanowieniem roku 2023 Rokiem Aleksandra Fredry) w wysokości 14 000 zł została przyznana Białostockiemu Teatrowi Lalek za spektakl „Zemsta w reżyserii Pawła Aignera. W uzasadnieniu Komisji możemy przeczytać, że spektakl ten, odznaczający się żywiołową formą i popisowym wręcz aktorstwem dowodzi scenicznej atrakcyjności Fredrowskiej komedii, a jednocześnie jej dialogowania z naszą polską współczesnością.

„Miłość czysta u kąpieli morskich”, reż. Zbigniew Brzoza, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie | fot. Łukasz Pepol
„Zemsta”, reż. Paweł Aigner, Białostocki Teatr Lalek | fot. Krzysztof Bieliński

Komisja Artystyczna zdecydowała o przyznaniu czterech nagród specjalnych twórcom przedstawień niezakwalifikowanych do finału Konkursu:

  • dla Rafała Gąsowskiego za rolę w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Piotra Tomaszuka z Teatru Wierszalin w Supraślu,
  • dla Jana Marka Kamińskiego za reżyserię spektaklu „W małym dworku” Stanisława Ignacego Witkiewicza z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie,
  • dla Marii Wojtyszko za adaptację sceniczną „Komediantki” według Władysława Reymonta w reżyserii Anity Sokołowskiej z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,
  • dla Mariusza Saniternika za rolę Księdza Bernarda w „Rozmowach z diabłem. Wielkim kazaniu księdza Bernarda” Leszka Kołakowskiego w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego z Teatru Logos w Łodzi.

Ponadto Komisja Artystyczna pragnie wyróżnić psa Sójkę za rolę psa Łapy w spektaklu „Chłopi” z Teatru Ludowego w Krakowie.

„Wyzwolenie”, reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin w Supraślu | fot. Magdalena Rybij
„W małym dworku”, reż. Jan Marek Kamiński, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie | fot. Dawid Stube
„Komediantka”, reż. Anita Sokołowska, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy | fot. Natalia Kabanow
„Rozmowy z diabłem. Wielkie kazanie księdza Bernarda”, reż. Krzysztof Jasiński, Teatr Logos w Łodzi
„Chłopi”, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Ludowy w Krakowie | fot. Jeremi Astaszow

 

Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności