W ramach programu stypendialnego DRAMATOPISANIE przybliżamy sylwetki i pracę jego laureatek (Antonina Grzegorzewska, Amanita Muskaria). Opublikowany poniżej „Słownik twórczości Amanity Muskarii” to 10 haseł opracowanych przez Kamilę Łapicką, które w przekrojowy, ale i szczególny sposób) prowadzą przez życie i dorobek duetu dramatopisarek: Gabrieli Muskały i Moniki Muskały.
DRAMATOPISANIE to nowy program stypendialny Instytutu Teatralnego służący wspieraniu polskiej dramaturgii współczesnej. W jego pierwszej odsłonie kapituła konkursu w składzie: Anna Augustynowicz, Małgorzata Bogajewska, Jacek Kopciński, Jarosław Cymerman i Wawrzyniec Kostrzewski przyznała dwa półroczne stypendia (każde w wysokości 30 tys. złotych) Antoninie Grzegorzewskiej oraz duetowi Gabriela Muskała/Monika Muskała. W jego ramach powstaną dramaty, które wydamy nakładem wydawnictwa IT i które zostaną wystawione na scenach teatrów publicznych.
SŁOWNIK TWÓRCZOŚCI AMANITY MUSKARII
BAJAJA
Sukces (lub porażka) debiutanckiej sztuki decyduje często o losie dramatopisarza. I tak było w przypadku Amanity Muskarii, czyli Gabrieli i Moniki Muskała.
DETOKS
„Słownik języka polskiego” definiuje detoks jako „usuwanie z organizmu substancji trujących”. Nie jest jasne, czy wraz z nadmiarem toksyn można się pozbyć także toksycznych relacji rodzinnych, co byłoby najkorzystniejsze dla Córki, jednej z bohaterek sztuki Amanity Muskarii pt. „Daily Soup”.
IMPROWIZACJE
Gabriela i Monika Muskała prowadzą w Szkole Filmowej w Łodzi zajęcia z improwizacji. Co roku na ich podstawie piszą sztukę, którą wystawiają ze studentami Wydziału Aktorskiego. Nikt lepiej nie opowie o specyfice tych zajęć niż ich uczestnicy.
MEDIUM
„Dramatopisanie” to tylko jedna z dziedzin aktywności twórczej duetu Amanita Muskaria. Zawodową specjalnością Moniki Muskały, która od 1993 roku mieszka w Austrii, jest tłumaczenie literatury niemieckojęzycznej.
MUCHOMOR
„Amanita Muscaria” to łacińska nazwa muchomora czerwonego, a w wersji nieco spolszczonej (Amanita Muskaria) to pseudonim artystyczny sióstr Gabrieli i Moniki Muskała.
ROZRYWANIE REALNOŚCI
Pisząc o inscenizacji „Daily Soup” w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, Jacek Sieradzki użył sformułowania „sceny rozrywające realność” („I właśnie sceny rozrywające realność pozostają w pamięci”).
SZTUKA AKTORSKA
„Dramatopisanie” to tylko jedna z dziedzin aktywności twórczej duetu Amanita Muskaria. Zawodową specjalnością Gabrieli Muskały, która od 2002 roku mieszka w Warszawie, jest aktorstwo.
TOUR DE EUROPE
Debiutancki utwór Amanity Muskarii, „Podróż do Buenos Aires. Work in Regress”, zrobił europejską karierę. Wyruszył w roku 2001 z Teatru im. Jaracza w Łodzi, gdzie prapremierę przygotował Marian Półtoranos, i od razu został dostrzeżony na rodzimych festiwalach.
WEWNĘTRZNY NARRATOR
Motto sztuki „Podróż do Buenos Aires”: „Pamięci jej niepamięci”, można właściwie rozciągnąć na cały dramatopisarski dorobek Amanity Muskarii.
ŻYJĄCE ARCHIWUM
Taki tytuł nosił projekt prowadzony przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ oraz krakowski Teatr Ludowy w czasie przygotowań do spektaklu „Tożsamość Wila”.