fbpx
DRAMATOPISANIE | I edycja
W połowie maja 2020 zakończył pierwszy etap I edycji DRAMATOPISANIA, w którym wytypowano nazwiska pisarzy mających szansę otrzymać półroczne stypendium w wysokości 5 tys. zł netto miesięcznie. W gronie tym znaleźli się: Mariusz Bieliński, Andrzej Błażewicz, Magdalena Drab, Antonina Grzegorzewska, Jarosław Jakubowski, Dorota Masłowska, Weronika Murek, Amanita Muskaria, Artur Pałyga, Marek Pruchniewski, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Rafał Wojasiński, Maciej Wojtyszko i Maria Wojtyszko.

 

„Wybrani przez nas autorzy są reprezentantami różnych poetyk. Nie kierowaliśmy się upodobaniem do jednej formy dramatycznej” – podkreśla pomysłodawca konkursu Jacek Kopciński – „Interesuje nas ta dramaturgia, która jest z jednej strony autorskim projektem językowym i literackim, a z drugiej strony dotyka czegoś, co Anna Augustynowicz nazwała dramatem egzystencjalnym, który przeżywamy indywidualnie i wspólnie, ale jednocześnie takim, który nie został jeszcze sklasyfikowany i nazwany. Żeby znaleźć te nowe kategorie egzystencjalne, warto odwołać się do różnych języków literackich i teatralnych”.

Kierownicy literaccy i dramaturdzy z 10 teatrów (Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr Współczesny we Wrocławiu, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatr Ateneum w Warszawie, TR Warszawa, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Nowy w Poznaniu) stworzyli zespół Selekcjonerów. Selekcjonarzy rekomendują autorów Kapitule, która w kolejnym kroku wskazuje nazwiska potencjalnych stypendystów. W pierwszej edycji DRAMATOPISANIA w tym gronie znaleźli się: Mariusz Bieliński, Andrzej Błażewicz, Magdalena Drab, Antonina Grzegorzewska, Jarosław Jakubowski, Dorota Masłowska, Weronika Murek, Amanita Muskaria, Artur Pałyga, Marek Pruchniewski, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Rafał Wojasiński, Maciej Wojtyszko i Maria Wojtyszko.


W I etapie konkursu Kapituła w składzie: Anna Augustynowicz, Małgorzata Bogajewska, Jacek Kopciński (przewodniczący), Jarosław Cymerman i Wawrzyniec Kostrzewski wybrała spośród nich dwie dramatopisarki, które otrzymały półroczne stypendia w wysokości 30 tys. zł. W ramach stypendiów powstały dwie sztuki: „Ciemna woda” autorstwa Amanity Muskarii i „La Pasionaria” Antoniny Grzegorzewskiej.

II etap konkursu polega na wyłonieniu reżyserów i teatrów publicznych, którzy we współpracy z Instytutem Teatralnym zrealizują spektakl oparty na jednym z dwóch dzieł dramatycznych powstałych przy realizacji I etapu konkursu.

O wyborze koncepcji reżyserskich zdecydowała kapituła programu w składzie: Anna Augustynowicz, Małgorzata Bogajewska, Jarosław Cymerman, Jacek Kopciński (przewodniczący), Wawrzyniec Kostrzewski. Premiery spektakli odbędą się jeszcze w tym roku – do 30 września – a Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego przeznaczy na wsparcie realizacji każdego z nich 50 tys. zł brutto. Kwota może zostać przeznaczona przez teatry wyłącznie na wynagrodzenie osób zaangażowanych w realizację spektaklu (twórców, aktorów, rzemieślników teatralnych oraz pracowników technicznych).

W Teatrze Współczesnym w Szczecinie zostanie wystawiona „La Pasionaria” w reżyserii Karoliny Szczypek i Pawła Sablika, a w Nowym Teatrze w Słupsku oraz w Ośrodku Brama Grodzka – Teatr NN dramat „Ciemna Woda” w reżyserii Iwo Vedrala (Słupsk) oraz Arkadiusza Ziętka i Witolda Dąbrowskiego (Lublin).


 

Powiązane

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności