Komisja Artystyczna 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej wybrała 14 spektakli, które w finale powalczą o nagrodę główną Konkursu oraz nagrody indywidualne.
Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Wiesław Kowalski, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Magdalena Rewerenda, Jacek Sieradzki (przewodniczący) i Agata Tomasiewicz przyjęła do 29. OKnWPSW 116 spektakli ze 134 zgłoszonych. Ostatecznie ocenie Komisji podlegało 112 realizacji scenicznych polskiego dramatu współczesnego.
Jury Konkursu obejrzy spektakle zakwalifikowane do finału między 10 maja a 20 czerwca 2023 (według regulaminu każdy spektakl finałowy powinien zostać zagrany w tym terminie trzykrotnie). Laureatów 29. OKnWPSW poznamy na koniec czerwca.
Do finału zakwalifikowano spektakle:
- „1989” Marcina Napiórkowskiego, Katarzyny Szyngiery, Mirosława Wlekłego w reżyserii Katarzyny Szyngiery, koprodukcja Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
- „Ale z naszymi umarłymi” Jacka Dehnela w adaptacji Michała Kmiecika w reżyserii Marcina Libera, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
- „Chłopaki płaczą” autorstwa i w reżyserii Michała Buszewicza, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy
- „Ciotka Wieża” Elżbiety Chowaniec w reżyserii Judyty Berłowskiej, Kieleckie Centrum Kultury
- „Ćwiczenia z dyplomacji” Ewy Kaczmarek (współpraca: Nina Burnevich, Anastasiia Ivasova, Natalia Nikoliuk, Marharyta Puhachenko, Rimma Tyshkevych) w reżyserii Wojciecha Wińskiego, Stowarzyszenie Artystyczne „USTA USTA” w Poznaniu
- „Dobrze ułożony młodzieniec” Jolanty Janiczak w reżyserii Wiktora Rubina, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
- „Ja goryl, Ty człowiek” Elżbiety Chowaniec w reżyserii Marka Zákosteleckiego, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki
- „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” autorstwa i w reżyserii Mateusza Pakuły, koprodukcja Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
- „Koło Sprawy Bożej” Konrada Hetela w reżyserii Radka Stępnia, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
- „Mała piętnastka – legendy pomorskie” autorstwa i w reżyserii Tomasza Mana, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku
- „Pradawne drzewo” autorstwa i w reżyserii Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy, Teatr „Maska” w Rzeszowie
- „SPARTAKUS. Miłość w czasach zarazy” Weroniki Murek i Jakuba Skrzywanka w reżyserii Jakuba Skrzywanka, Teatr Współczesny w Szczecinie
- „Zakazane dzieci. Opowieść korczakowska” Artura Pałygi w reżyserii Anny Augustynowicz, Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej
- „Zanurzenie” Michaela Rubenfelda i Marcina Wierzchowskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego rozpoczyna kolejną, 29. edycję Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Od 2 listopada 2022 teatry mogą zgłaszać spektakle będące inscenizacjami oryginalnych polskich tekstów powstałych w ostatnich 20 latach.
Warunkiem uczestnictwa w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest przygotowanie premiery spektaklu pomiędzy 1 kwietnia 2022 a 31 marca 2023. Zgłaszane przez teatry mogą być inscenizacje dramatów bądź adaptacji rozmaitych gatunków współczesnej polskiej literatury. Zgłoszenia należy nadsyłać w następujących terminach:
- premiery z roku 2022 – do 12 stycznia 2023 roku,
- premiery z roku 2023 – do 16 lutego 2023 roku (data dotyczy zarówno spektakli, których premiera odbędzie się między 1 stycznia a 16 lutego 2023, jak i spektakli, których premiera jest planowana do 31 marca 2023).
Uczestnikami Konkursu mogą być państwowe i samorządowe teatry dramatyczne i lalkowe oraz profesjonalne grupy teatralne działające w innych strukturach organizacyjnych (m. in. fundacje, stowarzyszenia), posiadające siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i spełniające warunki określone w regulaminie. Do Konkursu mogą być zgłaszane spektakle powstałe w ramach współpracy kilku producentów.
Warunkiem uczestniczenia w Konkursie jest przygotowanie w ustalonym terminie premiery inscenizacji oryginalnego polskiego tekstu powstałego w ciągu ostatnich 20 lat. Zgłaszane mogą być inscenizacje dramatów bądź adaptacji rozmaitych gatunków współczesnej polskiej literatury. Uczestnik Konkursu zobowiązany jest zagrać zgłoszone do Konkursu przedstawienie w okresie od daty przyjęcia spektaklu do Konkursu co najmniej dziesięciokrotnie.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Efektem Konkursu, powołanego przez ministra Kazimierza Dejmka w 1995 roku w miejsce organizowanego przez blisko 40 lat we Wrocławiu Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych, jest stały i wyraźny wzrost liczby inscenizacji tekstów polskich autorów na rodzimych scenach.
1. Celem Konkursu jest:
- wspomaganie teatrów wystawiających polski dramat i adaptacje polskiej literatury współczesnej;
- popularyzacja pisanego współcześnie dramatu, promocja rodzimych dramatopisarzy;
- poszerzenie oferty repertuarowej polskich scen.
2. Cel Konkursu realizowany jest poprzez:
- system zwrotu uczestnikom części kosztów przygotowania premiery;
- system nagród i wyróżnień zbiorowych i indywidualnych;
- zaproszenie do udziału w przeglądzie „Nówka sztuka” organizowanego po zakończeniu Konkursu.