fbpx
„Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania”

„Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania”

Pierwszy tom serii „Reducie na stulecie”

Książka, wydana z okazji stulecia Reduty, zawiera artykuły naukowe będące uzupełnionymi i rozwiniętymi wersjami wystąpień na konferencji „Reducie na stulecie”, która odbyła się w dniach 18—19 stycznia 2019 roku w Krakowie pod auspicjami Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i okazała się wydarzeniem wskazującym nowe obszary i nowe kierunki badawcze.

 

„Tom Reducie na stulecie, pozostając — zgodnie ze swoim tytułem — prezentem na setne urodziny, jest też zarazem zobowiązaniem i zapowiedzią. Ostatecznie najlepsze, co możemy zrobić z okazji jubileuszu, to kontynuować działania na rzecz podtrzymania i umocnienia obecności Reduty i jej tradycji we współczesnym życiu humanistycznym i artystycznym. Śpiewając urodzinowo Sto lat, kładziemy zdecydowanie mocniejszy akcent na «niech żyje, żyje nam»” – pisze w artykule wstępnym prof. Dariusz Kosiński.

Tom dedykowany pamięci prof. Zbigniewa Osińskiego.

Treść

  • Dariusz Kosiński Podarek i zobowiązanie / 11
  • Maria Kalinowska Ethos Reduty i jego źródła / 18
  • Wojciech Dudzik Reduta — scena narodowa? / 34
  • Ks. Andrzej Draguła „Żywosłowie” Juliusza Osterwy z perspektywy kaznodziejskiej teologii głosu / 049
  • Ewa Dulna-Rak Zainteresowania Juliusza Osterwy językiem polskim / 65
  • Tadeusz Kornaś Mieczysław Limanowski. Geologia i sztuka / 94
  • Wanda Świątkowska Efekt realności w scenografii Reduty / 111
  • Agnieszka Wanicka Kontynuacja czy reforma? Spojrzenie na Redutę z perspektywy badacza sztuki aktorskiej XIX wieku / 140
  • Katarzyna Flader-Rzeszowska Aktor odmałpiony. Etos artysty w myśli Edmunda Wiercińskiego / 154
  • Ksenia Lebiedzińska „Źródło żywe bijące”. Wpływ Wandy Osterwiny na kształt Redutowego ideału aktorstwa / 180
  • Jan Jiřík Centra nowej kultury. Reduta oraz czeskie teatry międzywojnia i ich dążenie do nowego teatru / 191
  • Diana Poskuta-Włodek Adam Dobrodzicki i jego inscenizacja „Ulicy dziwnej” / 211
  • Krystyna Duniec „Uciekła mi przepióreczka”, czyli Elity / 238
  • Dariusz Kosiński Egzekwie polskie w roku 1922 / 261
  • Dorota Jarząbek-Wasyl Reduta na fali / 285
  • Barbara Osterloff Osterwa i Zelwerowicz. Zerwane przymierze / 310
  • Natalia Jakubowa Reduta i ideał teatru Ireny Solskiej / 333
  • Agnieszka Marszałek Zła prasa Reduty / 345
  • Anna Kuligowska-Korzeniewska Osterwa zdobywa Łódź / 393
  • Jarosław Cymerman Obecność symboliczna. Juliusz Osterwa i Reduta w Lublinie / 407
  • Dorota Buchwald Teatr Polska — dziedzictwo Redutowych objazdów / 428
  • Noty o autorach / 447
  • Abstracts / 455
  • Indeks / 468

Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.


 

Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania

red. Dariusz Kosiński, Wanda Świątkowska
Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
ISBN/ISSN: 978-83-66124-16-5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2019
Seria wydawnicza: Reducie na stulecie
Format: 140 x 210 mm
Liczba stron: 484
Oprawa: broszura

Książka dostępna jest w księgarni PROSPERO Instytutu Teatralnego w cenie 30 zł.

–> PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĘGARNI

Książka ukazała się w serii „Reducie na stulecie”

Seria „Reducie na stulecie” została zainaugurowana w 2019 roku dla uczczenia setnego jubileuszu założenia Reduty. Celem serii jest podtrzymanie i umocnienie obecności Reduty we współczesnym życiu humanistycznym i artystycznym. Dzieło Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego to nie tylko instytucja teatralna, ale laboratorium technik aktorskich i metod inscenizacji, wzór zespołu i organizacji, program etyczny i ideowy, szereg projektów artystycznych, pedagogicznych, organizacyjnych i społecznych.

Publikacje wydawane w serii mają na celu popularyzowanie dorobku Reduty, propagowanie jej idei, zapraszanie do przemyślenia jej dziedzictwa. Dlatego seria prezentuje krytyczne edycje materiałów źródłowych, monografie dotyczące poszczególnych aspektów działalności Reduty, biografie ludzi z nią związanych, opracowania repertuaru, konteksty teatru międzywojnia i analizy przejawów tradycji Redutowej we współczesnym życiu teatralnym. Do Reduty warto nie tylko wracać, ale warto zobaczyć ją w nowych konstelacjach i ze współczesnej perspektywy oraz sprawdzać, co ma nam do zaoferowania dzisiaj.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności