W podstawach programowych kształcenia ogólnego dla polskich szkół teatr jest obecny w niewielkim stopniu – kilka dramatów, faktów historycznych, kluczowych pojęć i nazwisk. Mimo to dzięki aktywności nauczycielek i nauczycieli, w wielu szkołach powstają różnego rodzaju wydarzenia teatralne. Z ich inicjatywy przygotowywane są uroczystości szkolne, tworzone koła teatralne i projekty artystyczne. Wszystkie te formy pracy składają się na bogaty i różnorodny krajobraz życia teatralnego polskich szkół, a dla uczennic i uczniów są podstawą kształtowania wyobrażeń na temat tej dziedziny sztuki.
Na portalu Teatroteka Szkolna zachęcamy do korzystania z teatru w szkole i publikujemy konspekty zajęć przedmiotowych i pozalekcyjnych. Postanowiłyśmy wyjść naprzeciw osobom przygotowującym w szkole wydarzenia teatralne i stworzyć materiał, który zawiera refleksje praktyków. Zaprosiłyśmy osoby współpracujące z nami w Teatrotece Szkolnej i wspólnie z nimi przygotowałyśmy „Refleksyjnik”. Publikacja ma formę zeszytu ćwiczeń – zostawiłyśmy miejsce na komentarze, notatki, rysunki i uzupełnienie odpowiedzi w zadaniach. Mamy nadzieję, że przygotowany w ten sposób materiał stanie się inspiracją do przemyślenia swojego sposobu teatralnej pracy!
– Ze wstępu autorek