W 2017 roku, aby wzbudzić dyskusję oraz pobudzić wymianę wiedzy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zainicjował platformę badaczy teatru Europy Środkowo-Wschodniej. Zadaniem grupy w 2017 roku było opracowanie antologii prezentującej panoramę teatralnej awangardy Europy Środkowo-Wschodniej przy uwzględnieniu jej różnorodności w kontekście międzynarodowym oraz interdyscyplinarnego wymiaru tego zjawiska. Od 2018 roku zespół pracuje nad leksykonem awangardy teatralnej Europy Środkowo-Wschodniej (w języku angielskim), który będzie podsumowaniem projektu badawczego finansowanego przez Narodowy Program Rozwoju Humanistyki „Odzyskana awangarda. Polska i środkowoeuropejska awangarda teatralna”.
Tania Arcimovich, doktorantka w Międzynarodowym Centrum Studiów nad Kulturą na Justus-Liebig-Universität w Niemczech. Ukończyła Białoruską Państwową Akademię Sztuki w Mińsku na Wydziale Historii Teatru oraz uzyskała tytuł magistra socjologii ze specjalizacją kulturoznawczą na Europejskim Uniwersytecie Humanistycznym w Wilnie. Pisze artykuły na temat białoruskiego teatru współczesnego, publikowane w białoruskich i zagranicznych czasopismach oraz seriach książkowych. Jest autorką opublikowanej w języku rosyjskim książki Belarusian Experimental Theatre in the Thaw period. Between Modernism and Avant-garde [Białoruski teatr eksperymentalny w okresie odwilży. Między modernizmem a awangardą] (Europejski Uniwersytet Humanistyczny: Wilno, 2020).
Martin Bernátek, adiunkt, kierownik sekcji teatralnej i wiceprzewodniczący na Wydziale Teatrologii i Filmoznawstwa na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu w Czechach. Jego badania lokują się na pograniczu performatyki i medioznawstwa, koncentrując się na problematyce przestrzeni teatralnej. Zainteresowanie historycznym badaniem hybrydyzacji sztuk performatywnych, sztuk wizualnych i kina w Europie Środkowej zaowocowało wydaną w języku czeskim rozprawą Screening Practices in Theatres Before World War [Projekcje w teatrach przed I wojną światową] (2016). W ostatnich latach brał udział w projekcie badawczym dotyczącym historii czeskiej fotografii teatralnej (Instytut Sztuki i Teatru, Praga) oraz spuścizny Praskiego Koła Lingwistycznego w zakresie teorii teatru (Uniwersytet Masaryka, Brno, Czechy). Jest członkiem rady redakcyjnej czasopisma „ArteActa”, poświęconego sztukom performatywnym i badaniom artystycznym (Akademia Sztuk Scenicznych w Pradze), a także członkiem European Association for the Study of Theatre and Performance. Współorganizuje międzynarodową szkołę letnią Josefov we wschodnioczeskiej Twierdzy Josefov (Uniwersytet Masaryka wraz z Uniwersytetem Warszawskim).
Alexandra Chiriac, historyczka sztuki specjalizująca się w zmarginalizowanych historiach dwudziestowiecznego wzornictwa i performansu, ze szczególnym uwzględnieniem tożsamości, gender i mniejszości etnicznych. Obecnie jest stypendystką Leonard A. Lauder Research Center for Modern Art w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, gdzie realizuje projekt dotyczący wizualnej i materialnej kultury nowoczesności. Uzyskała stopień doktora na Uniwersytecie St. Andrews w dziedzinie modernizmu w zakresie scenografii i wystroju wnętrz w międzywojniu w Europie Środkowo-Wschodniej i publikuje na temat rumuńskiej, rosyjskiej i żydowskiej historii wzornictwa i performansu. Wśród jej publikacji znajdują się: Ephemeral Modernisms, Transnational Lives. Reconstructing Avant-Garde Performance in Bucharest [Efemeryczne modernizmy, transnarodowe życia. Rekonstrukcja awangardowego performansu w Bukareszcie] w „Journal of Romanian Studies” (2020), Romanian Modernism and the Perils of the Peripheral [Rumuński modernizm i niebezpieczeństwa peryferii] w tomie Borders of Modernism [Granice modernizmu] pod redakcją Massimiliano Tortory i Annalisy Volpone (2019), The Magical and the Mechanical: M.H. Maxy, Iacob Sternberg and the Bukarester Idishe Theater Studio [Magiczny i mechaniczny: M.H. Maxy, Iacob Sternberg i Bukarester Idishe Theater Studio] w „The History Journal of the Jews in Romania” (2017) oraz Fedor Lopukhov and The Bolt [Fiodor Łopuchow I Piorun] w Studies in Theatre and Performance (2016).
Wojciech Dudzik, teatrolog i kulturoznawca, profesor w Zakładzie Teatru i Widowisk w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, członek Komitetu Nauk o Kulturze PAN, prezes Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Opublikował m.in. Karnawały w kulturze (2005), antologie Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku (2007, wyd. niem. 2011), Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne (2011), Paradoksy maski. Antologia (2018), a ponadto tomy Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze (2013), W poszukiwaniu stylu. Teatr Narodowy 1924–1939 (2015), Maska w kulturze współczesnej Europy. Teorie i praktyki (2020); współredaktor podręcznika akademickiego Antropologia widowisk (2005, 2010) oraz internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego www.encyklopediateatru.pl.
Małgorzata Dziewulska zajmuje się inscenizacją współczesną i jej relacją z publicznością oraz zbiorową wyobraźnią w kontekstach historycznych, społecznych, politycznych. Autorka licznych publikacji oraz książek, m.in. Teatr zdradzonego przymierza (1985), Artyści i pielgrzymi (1995), Inna obecność (2009). W latach 70. i 80. współzałożycielka Puławskiego Studia Teatralnego, współpracowniczka Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Wykładała w Zakładzie Teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, była w zespole miesięcznika „Res Publica”, realizowała spektakle operowe. W latach 90. w kierownictwie literackim Starego Teatru w Krakowie, potem kierowniczka literacka Teatru Narodowego w Warszawie w okresie dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego. Od 1994 wykładała na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, obecnie na Wydziale Reżyserii. W Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego prowadziła autorskie seminaria „Profecja i promocja” oraz „Pracownia Kantorowska”.
Dorota Fox, doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa i doktor habilitowana w dziedzinie kulturoznawstwa. Adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych oraz Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół historii krytyki teatralnej, teatru dwudziestolecia międzywojennego oraz form sztuki estradowej. Jest autorką monografii: Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy. Z prasowego archiwum Dwudziestolecia (2007) oraz Czasopiśmiennictwo teatralne w Polsce w latach 1918–1939 (2013).
Ewa Guderian-Czaplińska (1962–2020), profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracowała w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM, w latach 2017–2019 była jego dyrektorką. Zajmowała się teatrem dwudziestolecia międzywojennego, teatrem i dramatem współczesnym, krytyką teatralną. Jest autorką książek Szara strefa awangardy. O dramatach Awangardzistów krakowskich (1998), Teatralna Arkadia. Poznańskie teatry dramatyczne 1918–1939 (2004), nowego opracowania dramatów Anny Świrszczyńskiej Orfeusz (2013), współredaktorką antologii Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej. Wybór tekstów źródłowych (2018) oraz redaktorką kilku książek teatrologicznych. Publikowała m.in. w „Didaskaliach” i „Dialogu”.
Anca Hațiegan, profesor nadzwyczajna na Wydziale Teatru i Filmu Uniwersytetu Babeș-Bolyai w Cluj-Napoca w Rumunii. Specjalizuje się w historii teatru rumuńskiego. Doktorat z filologii obroniła na Uniwersytecie Babeș-Bolyai, a jej praca doktorska nosiła tytuł Theatricality and The Novel Under the Communist Regime [Teatralność i powieść w reżimie komunistycznym] (2008). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się między innymi na historii teatru rumuńskiego, historii aktorek, kobiet i teatru, teatru i narodu, teatru i komunizmu, teatru i literatury, teatralności. Jest autorką Dimineața actrițelor [Świt aktorek] (Iași: Polirom, 2019) i Cărțile omului dublu. Teatralitate și roman în regimul comunist [Księgi podwójnego człowieka. Teatralność i powieść w reżimie komunistycznym] (Cluj: Limes, 2010). Obecnie pracuje nad książką poświęconą biografii i karierze rumuńskiego reżysera teatralnego i filmowego Liviu Ciulei.
Zoltán Imre (Queen Mary College, Uniwersytet w Londynie, 2005), profesor nadzwyczajny na Wydziale Literatury i Kultury Porównawczej Uniwersytetu Eötvös w Budapeszcie. Opublikował wiele książek i artykułów o teatrze węgierskim i europejskim.
Ketevan Kintsurashvili, historyczka sztuki specjalizująca się w sztuce nowoczesnej i współczesnej. Obecnie wykłada na Uniwersytecie w Gruzji. W latach 1978–2012 pracowała jako starsza pracowniczka naukowa i profesor w Instytucie Sztuki Gruzińskiej, Państwowej Akademii Sztuki w Tbilisi oraz na Uniwersytecie Teatru i Filmu. Jest autorką ponad 20 monografii na temat Davida Kakabadze’go, Kiriłła i Ilii Zdaniewiczów, Niko Pirosmaniego, Petre Otskheli’ego, Koki Ignatova i innych. Jest autorką podręcznika sztuki awangardowej XX wieku, licznych artykułów i katalogów. Wykładała i prowadziła prace badawcze w Mount Holyoke College, na Uniwersytecie Yale i w Balliol College (Zjednoczone Królestwo). Jest członkinią między innymi: Open Society Foundations, International Research Exchange (RSEP/IREX), Salzburg Global Seminars, Oxford Colleges Hospitality Scheme, Fulbright Scholars Exchange. Wygłaszała prezentacje na konferencjach i seminariach organizowanych przez takie instytucje, jak: Uniwersytet Chicago, Akademię Sztuki w Malmö, Regents College w Londynie, Uniwersytet Jacobsa w Bremie. Była również prelegentką na XLVII Międzynarodowym Kongresie AICA w Seulu/Suwon oraz kuratorką ekspozycji narodowej Gruzji podczas 12. Praskiego Quadriennale.
Višnja Kačić Rogošić, adiunkt na Uniwersytecie w Zagrzebiu. Zasiada w zespole redakcyjnym Chorwackiego „Dziennika Teatralnego” i jest współpracowniczką Instytutu Leksykografii im. Miroslava Krležy. Wydała książkę Group Devised Theatre (2017). W latach 2010–2011 była stypendystką Fulbrighta (CUNY, Nowy Jork, USA). Jest członkinią Chorwackiego Ośrodka ITI oraz komitetu wykonawczego Chorwackiego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych i Uczonych Teatru.
Anna Korzeniowska-Bihun, doktor, absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie (1997) i Katedry Ukrainistyki Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego (2004). Tłumaczka literatury ukraińskiej oraz filmów w języku ukraińskim, białoruskim, rosyjskim i angielskim. Autorka artykułów na temat teatru ukraińskiego w miesięczniku „Teatr” i publikacji naukowych o dramacie ukraińskim. Redaktorka m.in. zbioru pt. Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do Ja (2018) oraz polskiego wydania pism teatralnych Łesia Kurbasa (2021).
Dariusz Kosiński, badacz teatralny, profesor w Instytucie Glottodydaktyki Polonistycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2010–2013 dyrektor programowy Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, a następnie, do grudnia 2018 zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Najważniejsze publikacje: Polski teatr przemiany (Wrocław 2007), Teatra polskie. Historie (Warszawa 2010), Teatra polskie. Rok katastrofy (Warszawa 2012). W ostatnich latach wydał dwie monografie o wczesnych przedstawieniach Teatru 13 Rzędów Grotowski. Profanacje (Wrocław 2015) i Farsy-misteria (Wrocław 2018), zbiór esejów Performatyka. W(y)prowadzenia (Kraków 2016) oraz książkę Uciec z Wesela (Kraków 2019) poświęconą Stanisławowi Wyspiańskiemu. Od jesieni 2016 stale współpracuje jako krytyk teatralny i publicysta z „Tygodnikiem Powszechnym”.
Małgorzata Leyko, profesor w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się badaniami nad teatrem niemieckojęzycznym w XIX–XXI wieku, teatrem żydowskim w Polsce, polsko-niemieckimi stosunkami teatralnymi oraz teoriami teatralnymi od początku XIX wieku. Z tego zakresu opublikowała autorskie opracowanie Reżyser masowej wyobraźni. Max Reinhardt i jego teatr dla pięciu tysięcy (2002), Teatr w krainie utopii (2012) oraz liczne artykuły i rozprawy. Jest redaktorem tomów zbiorowych Łódzkie sceny żydowskie (2000) i Teatr masowy – teatr dla mas (2011) oraz współredaktorem kilkunastu książek wydanych w Polsce i w Niemczech, w tym wspólnie z Anną Kuligowską-Korzeniewską tomu Teatr żydowski w Polsce (1998). Ważną część jej dorobku naukowego stanowią przekłady z języka niemieckiego, m.in. podręcznika Wprowadzenie do nauki o teatrze Christophera Balme’a (wspólnie z W. Dudzikiem, 2003, wyd. II – 2005) oraz kolejnych tomów w serii „Theatroteka”: G. Fuchsa O scenie przyszłości (2005), M. Reinhardta O teatrze i aktorze (2006), L. Tiecka O cudowności u Shakespeare’a (2006), wspólnie z W. Dudzikiem Ekspresjonizm w teatrze niemieckim (2009) oraz O. Schlemmera Eksperymentalna scena Bauhausu (2010). Przełożyła także na język polski dramaty Petera Turriniego, Gerta Jonkego, Arthura Schnitzlera.