fbpx
„Teatr a Kościół”

„Teatr a Kościół”

Autorki i autorzy rozpraw zamieszczonych w tomie interesują się momentami, w których krzyżowały się interesy instytucji teatru i instytucji Kościoła.

Historia Kościoła katolickiego w Polsce po 1945 roku jest niesłychanie złożona, jedno jednak jest niezmienne: Kościół zawsze zajmował wyjątkową pozycję w życiu publicznym. Występował i uznawany był jako reprezentant wartości „uniwersalnych” i „narodowych”. Jako „szaniec polskiej kultury”. Jako mediator pomiędzy społeczeństwem a władzą. Jako ważny gracz w życiu politycznym.

Ta wyjątkowa, wielowymiarowa pozycja decyduje o niezwykle rozległym wpływie Kościoła na życie publiczne. jest to wpływ jawny, widoczny na poziomie instytucjonalnym i prawnym, ale także ukryty, podskórny, przejawiający się w milczącym uznaniu wyjątkowej pozycji Kościoła w życiu narodu i jednostki i uznawaniu za niepodważalne wartości reprezentowanych przez religię katolicką.

Autorki i autorzy rozpraw zamieszczonych w tomie interesują się zarówno momentami, w których krzyżowały się – w sposób harmonijny bądź konfliktowy – interesy instytucji teatru i instytucji Kościoła, jak i zjawiskami, w których dopiero w spojrzeniu „z ukosa” widoczny staje się wpływ katolickiej aksjologii na kształt życia teatralnego.

Przykładów tak rozumianych relacji teatru i Kościoła dostarcza garściami historia. A jednak nie powstała dotąd praca, która te relacje uczyniłaby przedmiotem pierwszoplanowego namysłu. Czy wobec tego przesadą będzie stwierdzenie, że nie znamy i nie rozumiemy historii polskiego powojennego teatru?

Spis treści

1.

Agata Adamiecka-Sitek Jak zdjąć klątwę? Oliver Frljić i Polacy
Dorota Sajewska Archeologia traumy aborcyjnej
Grzegorz Niziołek Sacrum jako cenzura

2.

Weronika Szczawińska Uświęcanie. Polska krytyka teatralna a język religijny
Dorota Semenowicz Skandal: casus polski, narodowo-katolicki
Monika Kwaśniewska Krytyczna przeciwskuteczność i utajony konserwatyzm. Wiara, Kościół i społeczeństwo w wybranych spektaklach Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego

3.

Marcin Kościelniak Przez solidarność. Kościół jako struktura emocjonalna polskiego społeczeństwa lat 80.

Małgorzata Dziewulska Jerzego Jarockiego gra na dwie katedry

4.

Zuzanna Berendt „Czy na to odzyskaliśmy wolność?”. Kościół a Białe małżeństwo Tadeusza Różewicza
Ewa Guderian-Czaplińska Gołe niebo
Marta Kufel Polskie powroty Chrystusa
Leszek Kolankiewicz Świntuch, bluźnierca, Pantokrator, guru, heretyk, Grotowski


 

Teatr a Kościół

Agata Adamiecka-Sitek (red.), Marcin Kościelniak (red.), Grzegorz Niziołek (red.)
Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
ISBN/ISSN: 978-83-66124-08-0
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 312
Oprawa: Broszura ze skrzydełkami

Książka dostępna jest w księgarni PROSPERO Instytutu Teatralnego w cenie 30 zł.

–> PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĘGARNI

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności