II edycja Konkursu Fotografii Teatralnej, adresowana jest zarówno do artystów-fotografików, absolwentów wyższych szkół artystycznych, jak i amatorów. Prace, można było zgłaszać w dwóch kategoriach: teatralne zdjęcie sezonu 2015/16 (pojedyncze zdjęcia, ukazujące przedstawienie teatralne, pracę nad nim lub inne sceny związane z życiem teatralnym) oraz zestaw dokumentacyjny ze spektakli, których premiera odbyła się w sezonie artystycznym 2015/2016 r.
Zdjęcia nadesłane na Konkurs muszą zostać wykonane do końca bieżącego sezonu teatralnego, tzn. do 31 sierpnia. Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie pięć fotografii w kategorii A (teatralne zdjęcie sezonu) oraz maksymalnie trzy zestawy (po 10 fotografii) w kategorii B (oraz zestaw dokumentacyjny ze spektakli, których premiera odbyła się w sezonie artystycznym 2015/2016 r.). Laureatów wskaże jury, które w pierwszym etapie wybierze spośród wszystkich nadesłanych zdjęć prace półfinalistów, a następnie finalistów i zwycięzców. W obu kategoriach za zdobycie I miejsca zostaną przyznane nagrody finansowe w wysokości 20 tys. zł każda.
Nagrodę w kategorii A („teatralne zdjęcie sezonu”) przyznano Monice Stolarskiej za zdjęcie ze spektaklu Faust z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Jury odkryło w nim „odsłaniające powoli swoją metaforyczną potencję intrygujące pokazanie nieznanej strony teatru, uchwycenie symbolicznego momentu pomiędzy sceną a kulisami”.

Fot. Monika Stolarska, Teatr Polski im. H. Konieczki, Bydgoszcz, „Faust” – na zdjęciu Robert Wasiewicz na kilka minut przed wejściem na scenę
Zwycięzcą w kategorii B („zestaw dokumentacyjny z premiery”) został Bartek Warzecha za zestaw Exodus 2.0 z Teatru Dramatycznego im. Węgierki w Białymstoku. Laureat doceniony został za „zbudowanie spójnej estetycznie sekwencji dokumentalnej oddającej ducha spektaklu, angażującej widza poprzez świadome operowanie kadrem i kolorem”.
Fotografowie otrzymają nagrody finansowe – każda w wysokości 20 tys. złotych.
Nagrodę specjalną w postaci możliwości wykonania fotograficznej dokumentacji wybranego spektaklu otrzymał Albert Roca Macià za zestaw zdjęć ze spektaklu Książeczka z Teatru „Baj” w Warszawie za „umiejętne połączenie dyscypliny, swobody i radości podczas podczas fotografowania trudnego formalnie spektaklu.
Do II edycji Konkursu Fotografii Teatralnej zakwalifikowano prace 117 fotografów. Na Konkurs nadesłano blisko dwa tysiące fotografii w dwóch kategoriach: teatralne zdjęcie sezonu (kategoria A) oraz zestaw dokumentacyjny ze spektaklu, którego premiera miała miejsce w Polsce w sezonie 2015/16 (kategoria B).
Do finałowego etapu KFT międzynarodowe jury w składzie: Dorota Buchwald (dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, teatrolog, praktyk i teoretyk dokumentowania teatru; przewodnicząca jury), Tomasz Plata (dziekan Wydziału Wiedzy o Teatrze AT w Warszawie, kurator projektów performatywnych i współtwórca galerii BWA Warszawa), Magda Hueckel (artystka wizualna, fotografka teatralna i scenografka), Olivier Spillebout (twórca festiwali Transfotografia w Lille i Gdańsku oraz dyrektor galerii Maison de la Photographie), Wojciech Nowicki (kurator wystaw fotograficznych, pisarz, członek rady programowej Miesiąca Fotografii w Krakowie) oraz Krzysztof Pijarski (artysta, historyk sztuki i tłumacz), zakwalifikowało prace 13 fotografów. W tym gronie znaleźli się: Natalia Kabanow, Przemek Krzakiewicz, Grzegorz Press, Maciej Rukasz, Tomasz Słupski, Monika Stolarska, Wojtek Szabelski, Tomasz Tyndyk, Bartek Warzecha, Aneta Wawrzoła, Maciej Zakrzewski, Albert Roca Macia, Dominik Werner.
Finałową „10” najlepszych prac w kategorii A (teatralne zdjęcie sezonu) jury wyłoniło spośród 438 zakwalifikowanych do I etapu fotografii (nadesłało je 105 fotografów). Są to prace Natalii Kabanow (spektakl „Oni”, Teatr Polski we Wrocławiu), Przemka Krzakiewicza („Długi obieg. 24 h w Starym Teatrze”, Narodowy Stary Teatr w Krakowie), Macieja Rukasza („Punkt Zero: Łaskawe”, Teatr Provisorium w Lublinie), Tomasza Słupskiego („Triatlon”, Teatr Ochoty w Warszawie), Moniki Stolarskiej („Faust”, Teatr Polski w Bydgoszczy), Wojtka Szabelskiego („Hedda Gabler”, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu), Tomasza Tyndyka („Robert Robur”, TR Warszawa), Bartka Warzechy („Biała siła, czarna pamięć”, Teatr Dramatyczny w Białymstoku) i Macieja Zakrzewskiego („Wasteland”, Compagnie Dakar / Malta Festival Poznań oraz „Ceci n’est pas le futur”, Dries Verhoeven / Malta Festival Poznań).
Autorami 10 najlepszych spośród 134 nadesłanych zestawów dokumentacyjnych są: Bartek Warzecha („Dziady po Białoszewskim”, Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach oraz „Exodus 2.0”, Teatr Dramatyczny w Białymstoku), Wojtek Szabelski („Hedda Gabler”, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu), Natalia Kabanow („Śmierć i dziewczyna”, Teatr Polski we Wrocławiu), Tomasz Tyndyk („Robert Robur”, TR Warszawa), Grzegorz Press („Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3”, Teatr 21, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Monika Stolarska („Krew na kocim gardle”, Teatr Polski w Bydgoszczy), Aneta Wawrzoła („Juliusz Cezar wierzy w poranek”, Teatr Nowy w Łodzi), Albert Roca Macia („Książeczka”, Teatr Baj w Warszawie) i Dominik Werner („Fahrenheit 451”, Teatr Wybrzeże w Gdańsku).
Finaliści KFT II edycja / kat. A
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Wojtek Szabelski „Hedda Gabler”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Bartek Warzecha „Exodus 2.0”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Natalia Kabanow „Śmierć i dziewczyna”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Tomasz Tyndyk „Robert Robur”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Bartek Warzecha, „Dziady po Białoszewskim”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Grzegorz Press „Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Monika Stolarska „Krew na kocim gardle”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Aneta Wawrzoła „Juliusz Cezar wierzy w poranek”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Albert Roca Macia „Książeczka”
Finaliści KFT II edycja / kat. B – Dominik Werner, „Fahrenheit 451”
