Oddajemy w Państwa ręce czwarty tom Biblioteczki teatrologii.pl. W Biblioteczce wydajemy teksty autorów tygodnika teatrologia.info(pl), w którym publikujemy recenzje teatralne, rozmowy z twórcami, felietony i zapowiedzi. Co kilka miesięcy staramy się również zamieszczać blok dramaturgiczny, na który składa się nowy dramat, rozmowa z autorem, tekst o utworze i wideo nakręcone na jego podstawie. W ramach Biblioteczki teatrologii.pl wydajemy między innymi zbiory autorów dramatów, które znalazły się w bloku dramaturgicznym. Ogłosiliśmy już dwa tomy dramatów i teraz proponujemy kolejny – autora dwóch publikowanych na łamach teatrologii.info(pl) sztuk (Pięknosłużba w złodziejach i Barabasz na Golgocie) oraz dwóch cyklów felietonów (zatytułowanych „Strony nieznormalizowanego rękopisu o Lisie” i „Literatura podmiotu”).
O napisanie posłowia do zbioru dramatów Antoniego Wincha poprosiliśmy prof. Andrzeja Dąbrówkę, znanego historyka literatury, mediewistę, leksykografa, literata, językoznawcę i tłumacza literatury niderlandzkiej, pracującego na Uniwersytecie Warszawskim (Neofilologia), w Instytucie Badań Literackich PAN (Pracownia Literatury Średniowiecza), a obecnie na wydziale Artes Liberales UW w Warszawie. Obszarami badawczymi prof. Dąbrówki są teoria i historia literatury dawnej, dramat i teatr średniowiecza. Jest specjalistą, między innymi, od dramatu i teatru średniowiecza (zwłaszcza w Niderlandach), w ujęciu historycznoliterackim, kulturowym, i teoretycznym, a także autorem monografii Teatr i sacrum w średniowieczu: Religia, cywilizacja, estetyka, Wrocław 2001, redaktor takich pozycji jak: Pogranicza teatralności. Poezja, poetyka, praktyka (red. A. Dąbrówka, Warszawa 2011, też Wstęp i Epilog) czy Wokół Mikołaja z Wilkowiecka. Analizy i porównania (red. A. Dąbrówka, W. Wojtowicz, Warszawa 2021).
Antoni Winch urodził się pod koniec PRL, w 1986. Ukończył Wydział Wiedzy o Teatrze na warszawskiej Akademii Teatralnej i bezpośrednio po studiach rozpoczął studia doktoranckie, a potem pracę, w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, w Zakładzie Teatru. Zadebiutował jako autor w „Dialogu” sztuką Refren („Dialog” nr 6/2007), jako laureat trzeciego miejsca w konkursie dramaturgicznym organizowanym przez „Dialog” i Ośrodek „Karta” na sztukę poświęconą drugiej wojnie światowej. Od 2014 roku współpracuje z Teatrem Polskiego Radia. Laureat nagrody za najlepszy autorski scenariusz słuchowiska radiowego na XVI Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry Sopot 2016” za scenariusz do słuchowiska Zagwazdrane życko. Rzecz o zakopiańskiej miłości (reż. Łukasz Lewandowski, premiera: 25 IV 2015). Laureat Grand Prix XVIII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry Sopot 2018” jako współautor, obok Dariusza Błaszczyka, scenariusza słuchowiska Ordonka (reż. Dariusz Błaszczyk, premiera: 25 XI 2017). Zdobywca wyróżnienia w zamkniętym konkursie „Muzyka: bohater, inspiracja, pretekst”, zorganizowanym przez Program 2 Polskiego Radia i ZAiKS, za dramat Infolinia (reż. W. Modestowicz, premiera: 14 I 2017). Autor sztuki Hanoch odchodzi bez słowa zrealizowanej jako spektakl telewizyjny w ramach programu TEATROTEKA przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (reż. Dariusz Błaszczyk, rok produkcji: 2016). Autor książek Dramat ciemnych gier. Teatr absurdu pre-postczłowieka (2015, wyd. IS PAN, Warszawa) i Szkoda Zachodu. Witkacy – Mrożek – Levin (2021, wyd. IS PAN, Warszawa) oraz artykułów naukowych publikowanych w „Dialogu”, „Twórczości”, „Pamiętniku Teatralnym”, „Aspiracjach”. W tomie Dramaty pandemiczne ukazała się jego sztuka Marudek (wyd. IL i 2021). Od 2021 jest redaktorem działu prozy miesięcznika „Twórczość”. Od 2022 Kierownik Działu Literackiego Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.