Pierwsza z trzech książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. Wybrane teksty dramatyczne układają się w pięć bloków, otwieranych autorskimi wprowadzeniami: Emancypacja, Rewolucja, Milczenie, Zagłada, Rewizje. W zamierzeniu autorek antologii mają stać się medium dyskusji nie tylko o historii teatru, dramatu i polskiej kultury, ale i o dzisiejszej rzeczywistości społecznej. O tym, jak zmienia się (albo jak się nie zmienia) sytuacja kobiet i grup wykluczonych. O pamięci, władzy, polityce, ciele i wolności. O kształcie kanonu i o tym, dlaczego nie było siostry Szekspira. O tym, co nas boli, czego się boimy, o jaki świat chcemy walczyć. O tym, że dramat może być także rodzaju żeńskiego.
HyPaTia
to kobieca Historia Polskiego Teatru, czyli feministyczny projekt badawczy, którego celem jest odkrywanie, odnajdywanie, dokumentowanie, gromadzenie, przywracanie pamięci i upowszechnienie wiedzy o kobietach tworzących historię polskiego teatru. Efektem HyPaTii są trzy książki:
- Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów
- Agora. Statystyki
- (Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy
Treść
Rodzaju żeńskiego. Wstęp – Agata Chałupnik
Emancypacja – Agata Adamiecka-Sitek
- Gabriela Zapolska, Mężczyzna
- Aniela Kallas, Poza dobrem i złem
- Maria Morozowicz-Szczepkowska, Typ A
Rewolucja – Krystyna Duniec
- Ewa Szelburg-Zarembina, Sygnały
- Anna Zahorska, Pani słoneczna
- Antonina Sokolicz, Pięść
Milczenie – Justyna Lipko-Konieczna
- Marcelina Grabowska, Sprawiedliwość
- Irena Krzywicka, Życie mimo wszystko
- Krystyna Uniechowska, Płyty
Zagłada – Joanna Krakowska
- Stefania Zahorska, Smocza 13
- Ida Kamińska, Zasypać bunkry
Rewizje – Katarzyna Kułakowska
- Maria Kuncewiczowa, Dziękuję za różę
- Nora Szczepańska, Kucharki
Noty biograficzne