Tematem badań była sytuacja pracownic i pracowników teatrów oraz osób współpracujących z teatrami w czasie pandemii COVID-19. Cele badawcze miały charakter eksploracyjny i opisowy. Autorzy badania uczynili przedmiotem analiz doświadczenia ludzi teatru podczas pandemii. Interesowały ich przede wszystkim: zmiany aktywności zawodowych podejmowanych w różnych pionach i działach w teatrach w pandemii, subiektywne postrzeganie zmiany statusu poszczególnych grup zawodowych podczas pandemii, trudności i troski pracownic i pracowników teatrów związane z ograniczeniami wynikającymi z lockdownu, ich emocje oraz sposoby radzenia sobie ze zmianami w funkcjonowaniu teatrów. W badaniu wzięli udział przedstawiciele i przedstawicielki wszystkich teatralnych profesji, działów, pionów czy zespołów, które wpisane są w strukturę teatrów instytucjonalnych: aktorzy i aktorki, pozostali artyści (reżyserzy i reżyserki, osoby tworzące scenografię i kostiumy, dramaturgię, choreografię i ruch sceniczny oraz muzykę do spektakli), administracja teatrów, producenci i producentki, ekipy techniczne i pracownie rzemieślnicze, pracownicy i pracownice biur obsługi widowni, działów promocji, edukacji i archiwów; a także osoby tworzące teatry niezależne.
Pracownice i pracownicy teatrów w pandemii | Raport z badań
W badaniu wzięli udział przedstawiciele i przedstawicielki wszystkich teatralnych profesji, działów, pionów czy zespołów, które wpisane są w strukturę teatrów instytucjonalnych.
Spis treści
- Wstęp → 5
- I. Opis badań → 9
- O badaniach: cele i pytania badawcze → 10
- Metodologia: metody i przebieg badań, charakterystyka próby → 14
- II. Etnografie teatralne → 19
- Zastygłe ciała. O aktorach → 20
- Mikroludzie i ich makrosprawy. O zespole twórców → 28
- Przewodnicy po chaosie. O zespole administracyjnym → 40
- Brzemię odpowiedzialności. O zarządzaniu zespołami artystycznymi i produkcją teatralną → 50
- Znikanie bez sceny. O pracownikach technicznych → 62
- Kapitan opuszcza statek jako ostatni. O artystach rzemiosł teatralnych → 69
- Na pierwszej linii frontu. O działach obsługujących i rozwijających widownię → 77
- Facebook, który stał się sceną. O zespołach promocji i komunikacji → 85
- Problem czy wyzwanie? O edukacji i pedagogice teatralnej → 92
- Wydobyć z zapomnienia. O teatralnym archiwum → 101
- Komunikaty z nieplanowanej orbity. O ludziach teatrów niezależnych → 108
- III. Synteza → 118
- Zmiany aktywności zawodowych w teatrach instytucjonalnych → 119
- Zmiany statusu → 125
- Codzienne trudności i życiowe troski → 136
- Radzenie sobie w pandemii → 142
- IV. Teatr jako miejsce pracy → 145
- Bibliografia → 149
- Aneks → 154
- Ankieta internetowa → 155
- Zestawienie działań badawczych → 159
Pliki do pobrania
Powiązane
Powiązane