Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na pokazy w ramach Nowego Cyrku. W listopadzie trzy pokazy („Tangram”, „Warszawski Wieczór Nowocyrkowy” i „Epitafium Błazna”) odbędą się w Sali im. W. Krukowskiego w Centrum Sztuki Współczesnej, a kolejne przedstawienia w sali Instytutu Teatralnego (24 listopada „The Trick” oraz cztery pokazy „w koloŻe” 2 i 3 grudnia). Bilety są dostępne na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
Od 2021 roku proponujemy w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego cykl prezentacji NOWY CYRK, pracując na rzecz widoczności współczesnego cyrku artystycznego.
Cyrk współczesny – zwłaszcza polski – pozostaje wciąż „światem do odkrycia”. Przez wiele lat niezależne zespoły, wywodzące się ze środowiska kuglarzy i artystów ulicznych, szukały dla siebie miejsca na polskiej scenie. Dziś są to profesjonalne kompanie wchodzące na europejski rynek sztuk performatywnych. Nowy cyrk proponuje nowy styl widowiska, który czasem odwołuje się do historycznych skojarzeń, częściej natomiast spogląda w stronę teatru tańca, teatru plastycznego, teatru przedmiotu i performansu.
Instytut Teatralny od wielu lat dąży do zbliżenia światów teatralnego i cyrkowego, produkując familijne spektakle wystawiane w namiocie cyrkowym, oferując warsztaty dla dzieci w niewielkich miejscowościach, często pozbawionych sceny teatralnej, pogłębiając współpracę z lokalnymi ośrodkami kultury.
HARMONOGRAM:
5 listopada, g. 19.00 | Cristiana Casadio & Stefan Sing (Berlin) – „Tangram” (U-jazdowski | Laboratorium – Sala im. W. Krukowskiego)
6 listopada, g. 19.00 | Kolektyw INC – „Warszawski Wieczór Nowocyrkowy” (U-jazdowski | Laboratorium – Sala im. W. Krukowskiego)
7 listopada, g. 19.00 | Kolektyw Kejos (Wrocław) – „Epitafium Błazna” (U-jazdowski | Laboratorium – Sala im. W. Krukowskiego)
24 listopada, g. 19.00 | Rotowski & Słomka (Warszawa) – „The Trick” (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego)
2 grudnia, g. 16.00 oraz g. 18.00 | Fundacja Sztukmistrze (Lublin) – „w koloŻe” (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego)
3 grudnia, g. 14.00 oraz g. 16.00 | Fundacja Sztukmistrze (Lublin) – „w koloŻe” (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego)
O SPEKTAKLACH:
TANGRAM
Ona traktuje go ozięble. On ją odpycha. A jednak oboje woleliby raczej spotkać się w namiętnym uścisku. Miłość jest jednocześnie niebem i piekłem.
Złożony, zmysłowy i zuchwale innowacyjny „Tangram” przesuwa granice tańca, nowego cyrku i teatru fizycznego. Stworzony i wykonany przez uznaną tancerkę baletową Cristianę Casadio i światowej klasy artystę cyrkowego, Stefana Singa, spektakl ujmująco opisuje międzyludzkie relacje.
O ile kiedyś pointy pozostawały przy drążku baletowym, a żonglerskie piłki nie wykraczały poza cyrkową arenę, teraz razem dziko biegną po teatralnej scenie. Casadio i Sing tchnęli nowe życie w swoje formy sztuki, wspólnie opowiadając historię o miłości, odrzuceniu, a przede wszystkim władzy.
WIĘCEJ
WARSZAWSKI WIECZÓR NOWOCYRKOWY
Zdarzyło się w roku 1882 w Warszawie, że dwóch rzutkich przedsiębiorców: pochodzący z rodziny warszawskich platerników Ludwik Norblin oraz złotnik, współpracownik i następca Karola Malcza, Teodor Werner, odkupiło od rodziny Buchów fabryczkę platerów przy ulicy Żelaznej. Rozpoczęli tam budowę dużego i nowoczesnego zakładu…
Fabryka zaczyna działać. Od małych linii produkcyjnych, aż po największe maszyny. Tętni swoim życiem, ma swoje tajemnice i historie ludzi, którzy pracują w pocie czoła, żeby zdążyć z kolejnymi dostawami. Każdy ruch robotników odmierzają, niczym metronomy, zakładowe maszyny.
Dajcie się wprowadzić w „trans” tego fabrycznego życia, w takt pokazów manipulacji rekwizytami, żonglerki i akrobatyki.
Spektakl stworzył Kolektyw INC, w składzie: Maria Gawlik, Julian Waglewski, Tomasz Piotrowski, Anka Dzilińska i Kamil Dziliński.
WIĘCEJ
EPITAFIUM BŁAZNA
Co musieli robić aktorzy czasów elżbietańskich, by zdobyć i utrzymać uwagę widza, który gotów był rzucić w wykonawcę kamieniem, gdy ten wydawał mu się zbyt nudny? Jakich oprócz deklamacji tekstu użyć strategii teatralnych, by przekazać żądnej rozrywki publice bardziej złożoną treść? Co by było, gdyby za wystawienie sztuk Szekspira zabrał się błazen?
„Epitafium Błazna” to spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego, inspirowany motywami ze sztuk Szekspira, a w szczególności postacią Szekspirowskiego błazna.
Bazując na tym, co „pomiędzy tekstem”, Kolektyw KEJOS snuje nową opowieść rozpiętą między odwiecznymi problemami a współczesnością. Spektakl ujawnia efekty eksperymentu artystycznego, badającego relacje między teatrem a nowym cyrkiem.
Kolektyw KEJOS to grupa artystów, która w swej pracy skupia się nad wykorzystaniem technik cyrkowych jako środka wyrazu równorzędnego z innymi formami performatywnymi, takimi jak: teatr, taniec, muzyka czy multimedia. W odróżnieniu od tradycyjnego cyrku pokazy Kolektywu stanowią nie tylko serię sztuczek, ale i spójną wypowiedź artystyczną.
reżyseria: Kolektyw KEJOS, Marta Kuczyńska, Jacek Timingeriu
występują: Adam Banach, Jacek Timingeriu, Marta Kuczyńska, Youri Gregoire/Krzysztof Kostera, Zuzanna Nir
scenografia: Barbara Szymczak
wykonanie kostiumów: Olga Rudzińska
pomoc techniczna: Ewa Timingeriu
pomoc krawiecka: Maria Zając
Spektakl powstał dzięki dofinansowaniu 24 Festiwalu Szekspirowskiego w ramach Konkursu SzekspirOFF. Spektakl współfinansowany przez Festiwal Carnaval Sztumistrzów w Lublinie, dzięki programowi Incydent polski. Produkcja: Festiwal Szekspirowski, Carnaval Sztukmistrzów, Kejos, CBK Fama, Centrum Nowego Cyrku, MBP – Wrocław.
WIĘCEJ