Anna Kuligowska-Korzeniewska przestudiowała rolę teatru i, szerzej, utworów dramatycznych, w rewolucji 1905–1907 r. w Polsce, także jej echa w późniejszej twórczości oraz na scenach.
Anna Kuligowska-Korzeniewska – historyczka teatru i dramatu, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, przez wiele lat związana ze swoją uczelnią oraz z Akademią Teatralną w Warszawie. Autorka m.in. publikacji Scena obiecana: teatr polski w Łodzi 1844-1918 (1995), Polska „Szulamis”. Studia o teatrze polskim i żydowskim (2018) oraz licznych artykułów naukowych z historii polskiego i żydowskiego teatru.
Profesor Anna Kuligowska-Korzeniewska od wielu lat z pasją i kompetencją bada zagadnienie odbicia wydarzeń i programu rewolucji 1905 roku w polskim teatrze. Jej wieloletnie działania doprowadziły do obszernego opracowania, w którym zawarła monograficzny obraz refleksów w teatrze polskim ważnego wydarzenia politycznego i społecznego, jakim niewątpliwie było „czwarte powstanie”. Czwarty akt „Wesela”. Teatr wobec rewolucji 1905 roku uzupełnia lukę w wiedzy o polskich dążeniach niepodległościowych, po raz pierwszy wiążąc je z życiem teatralnym. Jest efektem wielkiej pracowitości i wiedzy Autorki, a także jej zaangażowania w pamięć o tradycjach patriotycznych w działaniach polskiego środowiska teatralnego.
— prof. dr hab. Lidia Kuchtówna
Anna Kuligowska-Korzeniewska przestudiowała rolę teatru i, szerzej, utworów dramatycznych, w rewolucji 1905–1907 r. w Polsce, także jej echa w późniejszej twórczości oraz na scenach. Ten porewolucyjny „remanent” jest również bardzo ważny. Niekiedy przychodzi znacznie później, jak gdyby przemyślenie zajmowało czas. Rewolucja z lat 1905–1907, będąca zarazem powstaniem narodowym, jest słabo obecna w polskiej tradycji. Ostatnio wzmacnia się zainteresowanie owym konfliktem. Stało się bardzo szczęśliwie, że Anna Kuligowska- Korzeniewska pochyliła się nad nim. Uczyniła to z nadzwyczajną znajomością faktografii i źródeł historycznych – co doceni zwłaszcza historyk, dobrze rozumiejący, ile pracy pociąga takie badanie.
— prof. dr hab. Marcin Kula
Anna Kuligowska-Korzeniewska
„Czwarty akt Wesela. Teatr polski wobec rewolucji 1905 roku”
Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
ISBN/ISSN: 978-83-67682-22-0
Rok wydania: 2023
Seria wydawnicza: MISTRZOWIE
Liczba stron: 770
Oprawa: twarda
Książka dostępna jest w księgarni PROSPERO Instytutu Teatralnego w cenie 89 zł.
–> PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĘGARNI
RECENZJE
Znakomicie udokumentowana, wykracza daleko poza ramy jakkolwiek rozumianej teatrologii. W dużym stopniu jest po prostu wykładem historii – tego akurat jej fragmentu, którym mniej interesują się programy szkolne. Siłą rzeczy rewolucja jest w niej najważniejsza; dzieje teatru muszą się jej podporządkować. Ale relacje między teatrem i rewolucją mogą być bardzo rozmaite – i o tym w dużej części opowiada Czwarty akt „Wesela”.
(„Rok 1905. Co się komu śniło” Małgorzata Szpakowska, Dialog)
Ówczesne perypetie scen łódzkich z Teatrem Wielkim na czele, zostały przez Annę Kuligowską-Korzeniewską zapisane z wdzięcznym lokalnym patriotyzmem. Repertuar teatru, realizacje spektakli, zapełnienie widowni podczas strajków i bojkotów, postawy aktorów i pracowników, kasa teatru oraz zasoby dyrektora splatają się w tej opowieści w dramatyczny dreszczowiec.
(„Nasz sztandar płynie ponad trony”, Andrzej Mencwel, Gazeta Wyborcza)